Regeringen föreslår ett nytt åtgärdspaket på kort och lång sikt för att möta prisökningar på drivmedel och el på grund av kriget i Ukraina. För företagen föreslås bland annat sänkt drivmedelsskatt.
– Vi presenterar idag ett exceptionellt åtgärdspaket för att möta de prisökningar vi nu ser med anledning av Rysslands invasion Läget är fortsatt osäkert och priserna rör sig mycket, men vi ser att vi måste stötta konsumenter i detta akuta skede och samtidigt vidta åtgärder för att fortsatt minska vårt fossilberoende, säger finansminister Mikael Damberg.
Föreslagna åtgärder på kort sikt
1. Skatten på diesel och bensin sänks tillfälligt juni-oktober 2022 till den lägsta tillåtna nivån enligt EU:s regelverk, vilket gör att priset på bensin och diesel vid pump blir drygt 1,30 kronor lägre per liter, utöver den skattesänkning med 50 öre som sker i maj.
2. En drivmedelskompensation på 1000 kronor per privatperson som äger bil. Ytterligare 500 kronor i kompensation får de som bor i stödområdena 1, 2 eller 3; gles- och landsbygd där avstånden är stora. Utgångspunkten är att kompensationen betalas ut automatiskt.
3. Anslaget för klimatbonus ökas med 3,9 milljarder kronor för att stimulera ökad försäljning av klimatbonusbilar. Åtgärden gör att den som köper en elbil kommer fortsatt att få 70 000 kronor i ekonomiskt stöd.
4. Elpriskompensationen förlängs med lägre kompensationsnivåer för mars månad i södra och mellersta Sverige, i elprisområden tre och fyra, där priserna har ökat mest. Ersättning ges för förbrukning mellan 400 kWh och 2 000 kWh per månad. Kompensationen kommer vara mellan 100 kronor och 1 000 kronor och omfatta cirka 2 miljoner hushåll.
5. Bostadsbidraget för barnfamiljer höjs tillfälligt under juli-december 2022 med 25 procent av det preliminära bostadsbidraget och kommer som mest att lämnas med 1 325 kronor per månad.
Föreslagna åtgärder på längre sikt
6. Ersätta dagens reseavdrag med en skattereduktion som endast baseras på avståndet mellan bostad och arbetsplats; varken färdmedel eller kostnaderna för resorna har någon betydelse. Förslaget ska nu lämnas till Lagrådet för granskning och tanken är att reglerna ska träda i kraft den 1 januari 2023.
7. Reduktionsnivåerna för diesel och bensin fryses till 2022 års nivåer under nästa år. Målet att det ska träda i kraft den 1 januari 2023.
8. Den årliga omräkningen av skattesatserna på diesel och bensin pausades för 2021 och 2022, vilket även föreslås att göras nästa år. Målet att det ska träda i kraft den 1 januari 2023.