L

Bona gör rent hus

Tankar, dunkar och långa rör. JBF guidas runt i Bonas fabrik i Malmö. Här tillverkas sedan snart 100 år tillbaka vätskor som ska hålla golven i gott skick.

Säljutvecklaren mot detaljhandeln Jovan Srpcanski tipsar om tre hylldecimeter på butiksgolvet som kan ge betydande intäkter.

Det kanske inte är så många som känner till Bonas omfattning när Jovan Srpcanski står där i sin monter med det smala butiksstället på mässorna och glatt demonstrerar sina produkter. Faktum är dock att företaget omsätter cirka 2,5 miljarder kronor per år och representeras av dotterbolag och distributörer i 90 länder.

På väggen på kontoret hänger tavlor på kända amerikanska basketarenor, kulturhus och offentliga byggnader där Bona står för golvunderhållet. Lowe´s, Home Depot, Walmart är bara några i raden av superkedjor i USA där amerikaner möter Bonas produkter.

Mindre spelare  men stor i världen

I byggmaterialhandeln är dock Bona än så länge en mindre spelare i förhållande till producenter av mer traditionella byggvaror. Rengöring och underhåll är inte det första man förknippar med en brädgård. Men Jovan Srpcanski vill få oss att tänka om.

- Om man som kund köper ett golv för 10 000 kronor får man ofta ingen information om hur man sköter det. Men genom att betona för kunden att golvet håller längre om man underhåller det med rätt metoder kommer kunden se det som en service och inte en kostnad att köpa underhållsprodukterna och det påverkar återförsäljaren positivt, säger han.

Inte nog med det, tillägger han, kunden återkommer till butiken gång på gång för att fylla på.

Det går naturligtvis att gå in i städförrådet därhemma och ta fram några korkar med vanligt rengöringsmedel och fylla en hink med vatten. Det gjorde Jovan Srpcanski innan han började på Bona och arbetade inom restaurang- och dagligvaruhandeln.

- Numera vet jag att rikligt med vatten är golvens största fiende.

Kemister

Vad Bona gör inom rengöring är att med hjälp av kemister (jag passerar dem under mitt besök men på laboratoriet råder kameraförbud) på huvudkontoret i Malmö skapa effektiva städ- och underhållsprodukter med minsta möjliga påverkan på miljön. Den mopp med skaft och en vätskebehållare som blivit en framgång för Bona på senare år får bort fläckarna med några små stänk.

Tillbaka till fabriken. Bara några steg från kontoret ligger produktionen, där produktionschefen Fredrik Åkesson guidar oss runt. Just vid tillfället råder underhåll av maskiner och det står ganska still i produktionen med undantag påfyllning av plastflaskor på löpande band.

Vi ser hur rören går som kors och tvärt ovanför oss och kopplas till tankar som fylls på. Men det gäller att rätt vätska hamnar i rätt förpackning. Det finns ett 50-tal vätskor att välja på och de hamnar i så kallade tankparker där en tankpark dock kan hantera flera närbesläktade vätskor. Det finns detaljerade regler för hur tankar och utrustning ska rengöras. Tankarna rengörs hela tiden så att inte fel vätskor kommer i kontakt med varandra.

15 miljoner liter passerar rören varje år. Av lackerna är cirka hälften så kallade tvåkomponent-produkter, där en härdare tillsätts när produkten ska användas.  I en byggnad intill produceras industrilack, till parkettindustrins behov. Allt testas med datorns hjälp, exempelvis viskositet och ph-värde.

Frågan är om byggmaterialhandeln är mogen för att fullt ut ta in rengöringsmedel och liknande konsumentinriktade produkter i butiken. Jovan Srpcanski menar att det kan vara ett smart drag att göra det.

- Ett ställ med våra produkter, säger han och pekar på ett sådant ställ utanför sammanträdesrummet, tar bara 47X38 centimeter golvyta men kan ge ca 30 000 kronor per år i försäljning.

Läs hela artikeln om Bona i nummer 5 av Järn Bygg Färg.

 

Mikael Kindbom E-mail:
Publicerad 2018-04-25 07:39:07