L

Byggvaruhusen fick toppbetyg av JBF:s hemliga kund

En av de undersökta anläggningarna Arboga Byggtjänst En av de undersökta anläggningarna Arboga Byggtjänst

Sju byggvaruhus kring Närke och Bergslagen fick toppbetyg när JBF skickade ut sin mystery shopper för att ta in offerter och kolla in kundbemötandet.

Det har blivit en tradition att Järn Bygg Färg sänder ut så kallade ”mystery shoppers” vars uppgift är att granska utvalda byggvaruhus utifrån hur de tar hand om okända proffskunder som önskar en offert. Samtidigt ser dessa för personalen obekanta personer sig omkring med kritiska blickar; är det snyggt och prydligt på lagret och i butikshyllorna? Är varuutbudet tillräckligt generöst? Uppträder personalen professionellt och välkomnande? 

Sen går den okände i väntans tider: Kommer det någon offert och i så fall efter hur lång eller kort tid?

Dessa ”mystery shoppers” har varit samma personer under alla år och är handplockade proffsbyggare, välkända av Järn Bygg Färg redaktion. De har vad man kallar det, ”bred och djup erfarenhet” av att kvalitetsgranska byggvaruhus.

Utflykt i verkligheten

I mars i år var det dags igen för en utflykt ut i verkligheten. Resan gick till Närke med en avstickare till Bergslagen. Sju byggvaruhus hanns med; Arboga Byggtjänst AB, Beijer Byggmaterial i Örebro, XL-Bygg Björka AB i Kumla, Rickard Erikssons byggvaruhus i Hallsberg, Mobergs Bygghandel i Nora, Hällefors Bygg & Järn och slutligen XL-Bygg i Kopparberg.

Den här gången hade vår ”mystery shopper” ett offertunderlag bestående av en stomme till ett Attefallshus. Förutsättningen var att vår byggare själv skulle hämta materialet genom avrop, i takt med att bygget fortskred. Argumentet var att slippa lagra materialet på plats. 

Direkt kan vi konstatera att det var mycket bättre förr – i den bemärkelsen att det då var mer spännande att vara ”mystery shopper”. Det fanns ofta något att klanka på, var det inte personalens ointresse var det deras bristande kompetens eller anläggningens ostrukturerade lagerhållning. Eller offerter som aldrig skickades. Eller som var bristfälliga.

Historia

Allt detta är historia. Kvalitet och professionalism är det som genomgående tycks karaktärisera byggvaruhandeln idag, konstaterar vår ”mystery shopper”. Ingen av de sju anläggningar som han besökte, visar upp några sprickor i fasaden. Det idag bland politiker så populära uttrycket ”ordning och reda i verksamheten” gäller också för byggvarubranschen.
Generellt möttes han av kompetent och materialkunnig personal som snabbt expedierade offertförfrågan. De första skickades per mail samma dag medan de sista kom efter tre dagar. Alla i princip kompletta. 

Läs hela artikeln om vårt hemliga test i senaste numret av Järn Bygg Färg, nummer 5.

Mikael Kindbom E-mail:
Publicerad 2018-05-15 19:23:40

Länk till nyhetsarkivet