L

Bauhaus fälls för vilseledande reklam

Bauhaus har gjort reklam för fri frakt i sin webbshop även för billiga varor. Men det stämmer inte och därför fälls byggkedjan av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, Ro, för vilseledande reklam.

Bauhaus gjorde reklam för en belysningsprodukt för 29,95 kronor i sin webbshop och det står fri frakt när man klickar in på varan. Det är först när man lagt den i varukorgen och ska betala som det framgår att det endast är fri frakt om man köper för minst 295 kronor.

Bauhaus påpekar att de produkter som har symbolen ”Fri frakt” är det fri frakt på, men för att handla med hemleverans gäller ett lägsta ordervärde på 295 kronor, oavsett fraktkostnad eller ej. Minsta ordervärde har inget med fri frakt att göra, enligt Bauhaus.

Ro anser att påståendet ”fri frakt” är vilseledande eftersom det  ger intryck av att det är fri frakt vid beställning av produkten oavsett order­belopp.

Att det framgår när man ska betala, att man måste komma upp i beloppet 295 kronor för att få fri frakt spelar ingen roll. Det neutraliserar inte intrycket som informationen i tidigare steg på webb­platsen har givit, skriver Ro.

Per Gidlund E-mail:
Publicerad 2018-10-07 14:44:28

Länk till nyhetsarkivet