Bygghandelns e-handelsförsäljning ökade med 20 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period i fjol. Det visar PostNords kommande E-barometer som publiceras den 7 september.
– Drivkrafterna för bygghandelns framgång på nätet är bekvämlighet, enkelhet och tidsbesparing. För de konsumenter som inte har tillgång till bil eller bor långt från byggvaruhusen blir e-handeln en räddning. Men det finns fortfarande en del utmaningar som behöver lösas, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.
Postnord ser ett ökat utbud, större e-handelsvana bland konsumenterna och mer konsumentvänliga e-handelssajter där man som konsument kan hitta instruktionsfilmer, tips, råd och information som några faktorer som lyft branschen.
– För oss växer e-handeln enormt och är nu större än något fysiskt varuhus i hela kedjan, inklusive Europa. Förutsatt att logistiken kring e-handeln fortsätter att utvecklas ser vi inga indikationer på att den här trenden kommer att vända, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus Sverige i pressmeddelandet från Postnord.
Ungefär 5 procent av den svenska befolkningen handlar byggvaror på nätet varje månad och intresset är som störst under försommaren och sommarmånaderna.