Tio år efter att Bauhaus fällts för alltför skrytsam reklam upprepades en liknande kampanj i utomhusreklam runt flera varuhus. Än en gång gick konkurrenten Hornbach till domstol och nu måste Bauhaus betala 400 000 kronor i vite.
2004 förbjöds Bauhaus av Marknadsdomstolen på talan av Hornbach att använda ett antal formuleringar som företaget utnyttjat i sin marknadsföring. Det gällde till exempel ”Sveriges och Europas största byggvaruhuskedja”, ”Bauhaus har det största urvalet och de bästa priserna” och Sveriges största och billigaste varuhus”.
Om de aktuella budskapen eller reklam med liknande innehåll upprepades riskerade Bauhaus så kallat vite på sammanlagt 400 000 kronor.
Nästan tio år senare dök liknande reklam upp igen på skyltar inne och utanför några byggvaruhus och Hornbach stämde Bauhaus i tingsrätten. Den här gången hävdade Bauhaus att företaget var ”ledande i service pris och kvalitet” och att ”Ingen slår vårt urval” och skrev ”Där bättre produkter kostar mindre och ”Lägsta pris! – Jämför själv”.
Bauhaus försvarade sig med att formuleringarna nu var helt annorlunda än tio år tidigare ochdärmed inte omfattades av förbudet. Domstolen ansåg dock att budskapen hade ”väsentligen samma innebörd”.
Inte heller hjälpte det att Bauhaus försökt rätta till situationen genom att ta bort reklamen innan Hornbach hann stämma företaget. Det ansågs dock inte ursäkta övertrampet.
Förutom 400 000 kronor i vite måste Bauhaus betala 200 000 kronor i rättegångskostnader till Hornbach. Därtill kommer Bauhaus egna kostnader för den juridiska processen.