Det ljusnar för K-rauta. Än visar företaget ingen vinst men förlusten har halverats till under 100 miljoner kronor.
– Givet att vår utveckling fortsätter är det bara en tidsfråga innan vi blir lönsamma, säger vd Johan Wiklund till Järn Bygg Färg.
Ända sedan 2007 har K-rauta kämpat med stora förluster. Men under Johan Wiklunds ledning har stora förändringar skett. Två tredjedelar av huvudkontorets personal är utbytt och tre av fyra varuhuschefer är nya. Förlusterna har gått ned från 261 miljoner 2012 och 186 miljoner 2013 till knappt 95 miljoner kronor förra året.
Och trenden tycks fortsätta.
– 2014 var ett bra år för oss och 2015 har börjat väldigt bra, uppger Johan Wiklund.
Han berättar också att K-rauta ska satsa mer på proffskunderna framöver. Deras andel av försäljningen är i dag 20 procent i Sverige medan de i systerbolaget i Finland står för drygt hälften av försäljningen. K-rauta ska också utvidga försöket med installationstjänster som pågår på några varuhus i Stockholmsområdet.