Det går bra för byggvaruhandeln i Hallstahammar så som på de flesta andra håll i landet. Nya bygghandeln har ortsbefolkningens lojalitet att tacka för att man har lyckats växa i Hallsthammar. Under förra året ökade sällanköpshandeln med 11 procent i Hallstahammar, visar nya siffror från Handelns utredningsinstitut. Det skriver Västmanlands Läns Tidning, VLT, i sin nätupplaga. AB Karl Hedin står för en del av den ökningen. Jämfört med augusti förra året har omsättningen i butiken i Hallstahammar ökat med nästan 30 procent.
– Det är mycket konsumenter och lokala byggare som handlar här, säger Niklas Segendorff till VLT.
Karl Hedins affärsidé är att finnas på mindre orter, och ha en stark lokal förankring.
– Många betalar gärna lite extra för att vi har en bra kvalitet och finns på orten, säger Niklas Segendorff.
Han har jobbat som bland annat platschef på den gamla bygghandeln i Hallstahamma som lades ner och förra året blev han chef för Karl Hedins nya anläggning på orten. Niklas Segendorff tror att Karl Hedins tillväxt till viss del beror på samverkans-föreningen Vi i Hallsta, och den fleråriga kampanjen för att fler ska handla lokalt.
– Att folk väljer att handla lokalt avgör om vi ska finnas på orten eller ej. Det är a och o, säger Niklas Segendorff till VLT.
Hallstahammars butiker drabbas inte lika hårt av konkurrensen från Erikslund som till exempel Västerås centrum, menar Mikael Metzmaa, handelsplats-utvecklare för Vi i Hallsta.
– Hallstahammar har alltid varit van med konkurrensen. Man har alltid åkt till Västerås och handlat. Samtidigt har vi ett bredare utbud än vi borde ha på en ort av den här storleken, säger han till VLT.