Optimera går på offensiven i Stockholmsområdet. Ett helt nytt säljkontor sjösattes i Upplands Väsby under hösten. Roger Eklund som tidigare arbetat med varumärkena Würth och Nordström håller i taktpinnen.
42-årige Roger Eklund tillträdde en nyinrättad tjänst som enhetschef med inriktning på försäljningsutveckling den 14 september. Då slog Optimera upp portarna för sitt nya säljkontor i Upplands Väsby med sex utesäljare och fyra innesäljare som dessförinnan var utspridda på kapitalkedjans fyra enheter i Stockholmsområdet.
Nu samlas de alltså på ett ställe och blir mer som ett team under ledning av lagledare Eklund. Han har tidigare arbetat i en liknande roll på Akzo Nobel med färgvarumärket Nordsjö och på Würth dessförinnan var han regionchef.
– Min uppgift är att driva försäljningen i hela Stockholmsområdet och se till att vi växer där, förklarar han.
Roger Eklund tror att det personliga tilltalet ska locka nya kunder till Optimera. Vid besök på byggarbetsplatser inför ett större projekt ska inte bara utesäljaren vara på plats utan också innesäljaren för att proffskunderna ska veta vem de senare har kontakt med per telefon.
– Och man ska få sin personliga säljare så att inte vem som helst svarar i mail eller på telefon, det handlar om att bygga relationer betonar han.
Roger Eklund har själv varit ute hos kunder 2-3 dagar i veckan. Han slås av hur mycket byggarna har att göra i Stockholm bland annat genom shoppingcentret vid Friends Arena – Mall of Scandinavia – där Peab har mängder av underentreprenörer på plats. Men det är fler bygghandlare som slåss om proffsen.
– Fast vi märker intresset för Optimera som har dubblat sina anläggningar på tio år. Vår målsättning är att vi ska ha tre nya utesäljare och två nya innesäljare nästa år, avslutar han.