När Runes Färger 1993 flyttade från centrumläge i Västerås till det som då uppfattades som fjärran Erikslund var det många som skakade på huvudet. Skulle kunderna verkligen hitta dit? Ibland är det svårt att vara pionjär, men för Runes Färger var det ett lyckokast att etablera företaget som ett av de första i Erikslund, varuhusklustret väster om Västerås City. –Det var vi och Biltema som var först på plan berättar Dorthe Limbäck, butikschef, som innan hon kom till Runes Färger bland annat jobbat på byggvaruhus.
-Fördelen med att ligga i närheten av någon av de stora drakarna är att man får draghjälp, säger Dorte. Fördelen med draghjälp har de stora förstått sedan länge och därför har de flesta av dem samlats härute. Erikslund har utvecklats till ett av Sveriges snabbast expanderande kluster och kunderna hittar hit.
Fler kunder – tuffare konkurrens
-Samtidigt som vi får värdefull draghjälp kan man inte blunda för att konkurrensen ökar oavbrutet. Vår närmaste granne Bauhaus t ex. säljer samma varumärke som vi – Beckers – och även Biltema säljer numera färg, för att nämna ett par, så det gäller verkligen att få kunderna att känna att de får mervärde när de handlar hos oss, fortsätter Dorthe.
Utbildning var tredje tisdag
-För att hävda oss måste vi vara duktigare, vi måste veta mer och kunna vidarebefordra kunskaperna till kunderna. Därför satsar vi mycket på utbildning. Var tredje tisdag ägnar vi åt vidareutbildning. Halva gänget på förmiddagen och halva gänget på eftermiddagen. Dels genomför vi egna program dels får vi hjälp av våra leverantörer med den så viktiga produktkunskapen. Ibland åker vi ut och hälsar på våra konkurrenter/kollegor i närheten för att se hur de gör och få tips. Det är nyttigt – eller som militären säger ” Utan spaning ingen aning”.
En annan sak som bidrar till att personalen är på bettet är att vi kör efter ett rullande arbetsschema. Jobb i tre dagar, ledighet i tre dagar. De flesta anställda har 80 % tjänster. Eftersom majoriteten är kvinnor så är det mycket uppskattat och det blir lättare att acceptera helgjobb.
Lågpris lockar
-Även om Happy Homes inte är någon lågpriskedja går det inte att komma ifrån att lågpris lockar kunder. Därför har vi alltid några produkter vi kan erbjuda till lägre priser. När kunderna väl är här ser vi det som vår uppgift att förklara kvalitetsskillnaderna, sen är det upp till kunden att välja själv. För att möta priskonkurrensen har vi tagit fram en egen tapetkollektion på åtta standardtapeter inom Happy Homes. De är väl så trevliga, men i många fall föredrar kunderna andra när de ser skillnaden. När det gäller lågprisfärger så har vi målat upp ett par fasadbrädor så kunderna ser skillnaden i täckförmåga och nyans. Det får dem att tänka till.
Klappat o klart
-För de kunder som behöver hjälp med golvläggning och tapetsering/målning har vi en avdelning som organiserar hantverkare som gör jobbet. För tapetsering t.ex. kostar det 995 kr/rulle att få upp tapeten på väggen, inklusive för- och underarbete. Vill kunden samtidigt ha taket målat så kostar det 115 kr per kvm. Tjänsten kallar vi ”På din vägg” och har blivit mycket uppskattad. Jag har intrycket att allt fler kunder föredrar att anlita entreprenörer genom oss. Vi blir ett slags förtroendebyggare. Dessutom hjälper vi våra klubbkunder med något vi kallar ”Hushälsa”. Vi kommer hem till kunden och kollar husens exteriör. Då kan vi föreslå vissa reparationer och vilka åtgärder som behövs och vad det kostar för att återställa och skydda huset för väder och vind, slutar Dorthe Limbäck
Årets butik 2015
Att träget och planerat arbete lönar sig bevisas genom att Happy Homes Runes Färger tillsammans med Happy Homes Målarnas Färg i Jönköping lyckades vinna den åtråvärda titeln ”Årets Happy Homes-butik år 2015. Juryns motivering var;
- Butiken har genom att arbeta strategiskt och genomtänkt utvecklat sin verksamhet på den lokala marknaden. Butiken är idag en av de marknadsledande på sin ort med ständigt nya och återkommande kunder.
- Handlarens ledarskap bygger på att coacha och lyfta både den enskilde medarbetaren såväl som hela laget.
- Butiken har på ett föredömligt sätt tagit till sig Happy Homes marknadskoncept och profilering som helhet och kör ”all in” mot både proffs- och konsumentkunder.
- Butiken bidrar till att utveckla hela kedjan med ett ständigt givande och tagande, men står inte själva still utan har hela tiden planer för kommande år.”
En fullödig motivering som ledning och personal har all anledning att vara stolta över.