Enligt Allmänna reklamationsnämnden kan det inte förutsättas att en lekman ska känna till att tryckimpregnerat virke är fuktigt när man köper det på våren. Att trallen blev svart och fläckig vid en för snabb inoljning kostar därför en bygghandlare 10 000 kronor. Den 7 april 2014 köpte kunden träolja av märket Woodex aq hos Algot Andersson Trä & Bygg i Rydebäck, där han även köpte 80 kvadratmeter trätrall.
Efter påstrykning blev trallen svart och fläckig, vilket han påpekade genast efter upptäckt den 20 maj och undrade hur det kunde åtgärdas. Svaret blev att han skulle avvakta och se om det försvann.
Till slut ställde färgleverantören Teknos AB upp med rengöringsprodukter och en i Algots personal bistod med rengöringsarbete. Missfärgningarna kvarstår dock till stora delar och något ytterligare erbjudande om avhjälpande gavs inte.
Nu rekommenderar Allmänna reklamationsnämnden att företaget ersätter kunden med 10 000 kronor.
Visserligen anser inte nämnden det bevisat att företagets personal, så som kunden hävdar, sagt att oljan skulle appliceras direkt när trallen blivit lagd. Det anser dock klarlagt att parterna haft en konversation om oljan och att ingen information då lämnats om att han skulle ha väntat något år med inoljningen.
Denna underlåtelse att lämna relevant information ser nämnden som ett fel för vilket säljaren ansvarar.