Den västgötska sångerskan Johanna Beijbom, hennes två kollegor i bandet och Idolvinnaren Martin Almgren lyckades bli kvarglömda och inlåsta efter att de sjungit på invigningen av Borgunda Bygghandel i Skövde i lördags den 28 maj. Innan de blev utsläppta hade de både hunnit leka bygghandlare och sjunga. Johanna Beijbom skriver om den udda händelsen i lokaltidningen Skaraborgs Allehanda. Men hon gör det inte med någon större upprördhet. Snararare tvärtom. Musikerna tycks ha haft riktigt trevligt. Här kan ni se hur de ångerskan säljer sticksåg på låtsas tillsammans med Idolvinnaren.
”Vi satt i logen och skrattade högt och spelade lite musik ifrån telefonerna. Förmodligen var siste man ut innan oss oerhört stressad eller så hade han helt enkelt fått lite italiensk buffé I öronen som hade serverats tidigare under kvällen. När vi sedan insåg att vi var ensamma kvar och att hela lokalen var nedsläckt och tömd så kunde vi inget annat än att brista ut i skratt” skriver sångerskan i sin krönika.
Hon konstaterar att ”När fyra musiker varav en Idolvinnare blir rastlösa och instängda i en bygghandel full av roliga och till och med livsfarliga verktyg så kan det gå precis hur som helst”.
I filmerna på Youtube som är frånbåde övervakningskameror och deras egna mobiltelefoner kan man se hur osäkra de är inför situationen. De hittar ut på gården men inser att de inte kommer över taggtråden. I stället tar de chansen att fördriva tiden så gott de kan. I butiken tycks de ha riktigt roligt.
”Tur att jag, mamma Johanna var med och lyckades avstyra en och annan pojkdröm om att testa stora och brutala maskiner och även se till att de stora sågarna fick förbli avstängda. Dock började fantasin på oss alla dra igång och tanken på hur det skulle kännas att faktiskt jobba på en bygghandel kliade lite i fingrarna”.
Johanna började leka säljare och tog scannern och sköt lite och passade också på att sjunga några toner. Allt fångat på kamera alltså som nu ligger på Youtube till Borgunda Bygghandels förtjusning. Det blev fin marknadsföring för den nyinvigda anläggningen. När filmerna lagts ut av lokaltidningen blev de en riktig klickraket och var uppe i över tvåtusen visningar efter bara någon dag. Borgunda Bygghandel bad då att få lägga ut dem på Youtube. Och även där ökade visningarna på filmen snabbt.