Bauhaus i Järfälla ska betala en kund 70 000 kronor för att kaklet hade olika nyanser. Detta trots att plattsättaren intygat att han tog dem från samma leverans.
Kunden köpte klinker av märket Palazzo Snow White och upptäckte först efter monteringen i badrummet att kaklet hade olika nyanser. Normalt sett kan detta undvikas om man tar klinker från samma pall där 36 paket brukar rymmas. Då blir det från samma bränning.
Kunden hävdar att det var omöjligt att se om det var från samma leverans då kartongerna var blöta och texten inte gick att läsa. Kakelsättaren ska ha intygat att bränningen granskades innan montering och att alla kakel hade samma bränning.
Kunden ville riva upp kaklet och sätta dit nytt och får nu rätt i Allmänna reklamationsnämnden.
Plattsättarens ansvar
Bauhaus säger att det åligger plattsättaren att kontrollera att bränningen överensstämmer på paketen innan arbetet utförs. Det är information som skyltas med i varuhuset och som plattsättare är medvetna om. Det enklaste och mest rimliga sättet att packa 31 paket är då att ta bort fem paket. Då är bränningen lika på alla paket.
ARN motiverar sitt beslut med att kunden litade på plattsättaren och därmed behöver han inte göra mer för att kontrollera varan.
Risken för plattsättaren, om han medgett att han försummat kontrollen av bränningen, är att han kunnat bli skadeståndsskyldig. Nu klarar han sig och Bauhaus får ta smällen.