– Vi ska höja tempot på digitaliseringen för att följa med utvecklingen inom byggbranschen.
Det säger Logiq Swedens nya vd Troels Hansen efter att ha arrangerat sin första Finfo-dag med 130 deltagare.
Finfo-dagen gick i år helt i digitaliseringens tecken. Bland talarna märktes bland andra Mischa Moszkowicz på Bolist som berättade om hur hans kedja möter kunden där kunden befinner sig med digitaliseringens hjälp. BIM, som förenklat sagt handlar om att samla all information om ett bygge på ett ställe, togs upp av två talare med fokus på bland annat hållbarhet, effektivitet, spårbarhet och lönsamhet.
Troels Hansen som i årsskiftet tillträdde som vd för Finfo-ägaren Logiq Sweden fick chansen att möta de viktiga aktörerna i leverantörs- och handelsleden. Han ser två stora aktuella utmaningar för bygghandlarna – näthandeln och förmågan att skapa digitala flöden rakt igenom hela byggvaruköpet. Då handlar det om allt ifrån information om produktens miljömässiga innehåll till transporten av varan.
– Informationshanteringen vid byggprocesser har stora manuella inslag i dag, och mycket dokumentation görs fortfarande i pappersformat. Det kommer bli ett mycket mer automatiserat flöde framöver.
Aerfast utsågs i samband med Finfo-dagen till årets Finfo-leverantör 2017.