Konsumtionen av bygg- och trädgårdsvaror på nätet uppgick till 0,67 miljarder kronor under det första kvartalet 2017. Konsumenterna handlade i genomsnitt för 2 216 kronor per månad under kvartalet. Under helåret 2016 utgjorde bygghandelns försäljning på nätet 9 procent av branschens totala försäljning skriver. Det framgår av den senaste E-Barometern. Det är framförallt personer i ålderskategorierna över 30 år som köper byggvaror på nätet. Detta beror sannolikt på att det ofta är i den åldern människor börjar stadga sig och skaffar ett eget boende. Män är kraftigt överrepresenterade bland konsumenterna och utgör ungefär tre fjärdedelar av de som uppger att de har köpt någon form av bygg- och trädgårdsvaror. Var fjärde konsument hade handlat med sin mobiltelefon.
Enligt E-Barometern som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research handlades det bygg- och trädgårdsvaror för nära 700 miljoner kronor under det första kvartalet och den genomsnittliga köpesumman var 2 216 kronor.
Returgraden i branschen är förhållandevis låg. Detta beror förmodligen, enligt rapoporten, dels på att de dyrare varorna och transporterna gör att konsumenterna är mer pålästa och har tänkt igenom sina köp, men också på det standardiserade varuutbudet och att många beställningar behöver göras enligt förutbestämda mått. Det är därtill ofta besvärligt att returnera större varor, vilket sannolikt sänker returgraden.