En tingsrättsdom riskerar att ge fri lejd för kunder som kör ut med obetalda varor genom drive in-anläggningar. Tingsrätten friar en hantverkare som stoppades med obetalda varor för tusentals kronor på Bauhaus i Linköping. Den 56-årige hantverkaren åtalades för att olovligen ha tagit fyra rullar ytskiktstejp till ett sammanlagt värde av 2 396 kronor som tillhörde Bauhaus. Det hände den 4 oktober i år i Bauhaus butik Bauhaus på Östra Svedengatan i Linköping.
Den avgörande frågan var om mannen avsiktligt hade tagit med sig varorna utan att betala. För att dömas för stöld krävs nämligen uppsåt.
Intern varning
Hur gick händelsen då till? En anställd på Bauhaus som vittnade i Linköpings tingsrätt uppgav att det redan i förväg hade gått ut en intern varning om att den aktuelle hantverkaren inte alltid betalar för samtliga varor som han plockar med sig i bilen på drive in-anläggning.
Därför höll den anställde särskild uppsikt när hantverkaren dök upp. Via en kamera kunde säljaren se på en skärm att kunden lastade in tre rullar med golvisolering från en kundvagn till bilen. Därefter syntes det hur han kastade in varor som tog lite mindre plats än isoleringen.
När hantverkaren betalade i kassan uppgav han att alla varor var redovisade. När han sedan körde ut och passerade den sista betalningsmöjligheten dök den anställde på honom och frågade om allt hade redovisats. Kunden sa då att han hade glömt att betala för några varor och letade snabbt reda på de av isoleringen skymda rullarna med ytskiktstejp på golvet i baksätet som han erbjöd sig att betala för. Detta accepterades dock inte, utan han fick följa med till butikslagret dit polisen sedermera kom.
Kundens version är att tejpen av en slump åkte ner på golvet när han kastade in rullarna. Han hävdar att personalen i kassan måste ha missat varorna när bilen kontrollerades. Han trodde att den anställda som kontrollerat hans bil hade fått med samtliga varor och att han därför hade betalat även för rullarna med ytskiktstejp.
Rutinerna annorlunda
Kunden skyller också på att rutinerna på Bauhaus denna dag avvek från de han är van vid. Vanligtvis handlar han via varuhusets avdelning för företagsservice där han som företagare kan sitta ner och beställa sina varor. Där finns egen personal och även en egen scanner. Denna morgon var dock företagsservicen obemannad, vilket medförde att han själv fick plocka de varor som han ville handla och ta dem via den vanliga kassan.
Det tycks vara det sistnämnda som räddar mannen från en fällande dom. Tingsrätten noterar särskilt i sina domskäl att det var ett för hantverkaren ”obekant sätt att handla” och detta tillsammans med att hans bil faktiskt kontrollerats av butikspersonal anser tingsrätten medför att det inte är ställt utom rimligt tvivel att kundens agerande har varit uppsåtligt.
Åtalet ska därmed ogillas.
Tingsrätten är dock inte enig. En nämndeman ville fälla hantverkaren. Hon pekar på dels att hantverkaren ”medvetet har dolt de fyra rullarna med ytskiktstejp under de större rullarna med golvisolering i bilens baksäte”, att det ankom på hantverkaren själv att uppvisa sina varor vilket han inte gjorde förrän han blev konfronterad och då visste han dessutom direkt vilka varor han inte hade betalat för.