Starten för Bauhaus citybutiker rycker närmare, enligt sajten Market.se. Men kedjans marknadschef Johan Saxne vill inte svara på när och var.
Redan i september i fjol kunde Market.se berätta att Bauhaus ska lansera sin citysatsning i Sverige under 2018. Det handlar om mindre butiker med bara en bråkdel av det fulla sortimentet på plats i butikerna.
Bauhaus vill fortsätta expandera, men sänker takten i att öppna traditionella byggvaruhus.
– Det börjar bli ont om lägen, framför allt med så stora tomter som vi behöver. Men den snabba utvecklingen av e-handeln gör att vi inte heller behöver lika stora ytor i framtiden, säger Johan Saxne.
Så Bauhaus satsar nu på att förändra hela sitt upplägg på den svenska marknaden: mindre butiker med ett begränsat sortiment (2000 – 4000 artiklar) på plats kombinerat med snabba leveranser hem av övriga sortimentet.
Sverige är pilotmarknad för detta. Så utfallet kommer att följas med största intresse från många håll.
Citybutiker har prövats utan större lycka av Bauhaus i Tyskland.
– Där kopplades det inte ihop med e-handeln och distributionen som vi ska göra, säger Johan Saxne.