Försäljningen mätt på jämförbara enheter och i löpande priser minskade med 2,6 procent under december 2018 jämfört med december 2017, visar Byggmaterialhandelns nya Byggmaterialindex.
December innehöll lika många vardagar som december förra året, men både den 24 och 31 december, som inte är röda dagar men som har begränsade öppettider, inföll på vardagar, vilket betyder att kalendereffekten påverkade utfallet negativt. För helåret 2018 ökade byggmaterialhandeln med 2,8 procent.
Tillväxten i byggmaterialhandeln har sedan toppnoteringen 2015 mattats av något men branschen växer fortsatt starkare än handeln i övrigt.
– Byggmaterialhandeln summerar ännu ett år med tillväxt, vilket är glädjande. Tillväxttakten fortsätter dock att mattas av och vi får gå tillbaka hela vägen till 2013 för att hitta en lägre försäljningstillväxt. Under året har byggmaterialförsäljningen levererat både några sämre och bättre månader. Att branschens viktigaste månader ur ett försäljningsperspektiv levererar tillväxt med några riktigt starka månader bidrog till att försäljningen ändå växte med 2,8 procent under 2018, säger Monica Björk, vd för Byggmaterialhandlarna.