Första halvåret 2018 var hyfsat men sedan gick proppen ur. E-handeln av byggvaror utvecklades svagt både tredje och fjärde kvartalet. 2018 slutade på plus, men inte med så höga tillväxttal som branschen sett historiskt. Det visar e-barometerns årsrapport.
Årsrapporten visar att det det framför allt är bygghandeln som har påverkats negativt under 2018 i jämförelse med andra branscher.
E-handeln utgör 11 procent av Sveriges totala bygghandel, vilket är en låg siffra jämfört med hemelektroniken vars e-handel uppgår till 32 procent. E-handeln i möbler och inredning ligger på 6 procent men tillväxten uppgick till 22 procent. För byggvarubranschen var tillväxten 10 procent.
Orsakerna anges vara oron på bostadsmarknaden, byggbolag i ekonomiska problem, de tidigare införda amorteringskraven och de höjda räntorna. Detta har haft en dämpande effekt på såväl proffs som amatörer.
Även den varma sommaren påverkade bygghandeln negativt. Och efter sommaren tog försäljningen inte riktigt fart igen.
Postnords E-barometer för olika branscher utförs i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.