Coronakrisen har fått Rusta att börja med e-handel för att kunna erbjuda sina kunder delar av kedjans trädgårds- och sommarsortiment. Efter två veckors förberedelser kunde webbutiken lanseras, uppger ehandel.se.
Rustas e-handelssatsning har varit igång i tre veckor och den har slagit alla förväntningar. E-handelstjänsten har inte marknadsförts aktivt, men försäljningen online är större än vad företaget hade hoppats på.
– Men vi har bara lagt i ettan. Det finns många växlar kvar och massor till att göra. Men det är viktigt att komma ihåg att Rusta är framförallt ett fysiskt koncept med lägsta pris som vårt viktigaste kundlöfte, om prislöftet går att kombinera med en onlineförsäljning för vissa kategorier så är det dessa vi kommer att utforska, säger Per Wennerström, e-handelschef på Rusta-koncernen, till ehandel.se.
Rusta valde att inte komplettera sin existerande sajt med e-handel utan lanserade en helt ny webbplats för sin webbutik. Skälet är att man vill göra det tydligt för kunden vilka produkter som kan levereras hem.
Tidigare har kunderna inte kunnat välja hemleverans hemifrån utan de har behövt ta sig till en butik. Om sajterna kommer att bakas samman är en fråga som man kommer att ta ställning till i framtiden.