HUI:s statistik visar att byggvarubranschen har gått starkt under första halvåret 2021, och enligt Beijer Byggmaterial har bolaget haft en bättre tillväxt i både B2B och B2C-segmenten än konkurrenterna.
– Vi har haft ett mycket bra första halvår och det hade inte varit möjligt utan våra engagerade medarbetare som fortsätter att leverera våra tjänster och mervärden. Utan dem hade vi aldrig haft så fina resultat, säger Geir Thomas Fossum.
Han pekar dock på utmaningar med prishöjningar och pandemin.
– En stor del av marknadens utveckling har varit driven av prisutveckling på till exempel trä och andra råmaterial. Våra byggare har haft en tung vår där de drabbats av begränsningar i tillgänglighet och återkommande prishöjningar som drivits på av flera olika orsaker. En stor del är att svenska trävaror i större utsträckning gått på export till högre priser än de inhemska. Covid-situationen har också drabbat många leverantörer vilket påverkat produktionskapaciteten och transporterna. Vi hoppas på att priser och tillgänglighet normaliseras under hösten.