Ett nytt år har börjat och nyheterna från byggvaruhandeln fortsätter att dugga tätt. Kedjornas kamp om kunderna fortsätter. Nya butiker öppnas och förvärven fortsätter, och e-handeln utvecklas alltmer.
Onlinehandeln har fått ett stort genomslag under 2020, och det gäller även äldre åldersgrupper som tidigare varit avvaktande. Denna beteendeförändring kommer även att få genomslag inom byggvaruhandeln.
Bygghemma har visat att e-handel och byggvaror är en lyckad kombination. Och nu storsatsar Mestergruppen Sverige. Bolist och Järnia är redan igång och nu lanserar XL-Bygg en ny e-handelssajt. Sammanlagt har Mestergruppens tre kedjor nästan 300 butiker runt om i landet, vilka kommer att fungera som noder för att lämna och köra ut varor, inklusive tungt byggmaterial.
Idag vill 29 procent av kunderna ha varorna hemkörda, visar E-handelsbarometern, och kunderna är nöjda om varorna levereras inom fyra dagar. Men kravet på kortare leveranstid ökar.
Leveranstid är ett konkurrensmedel. Varken Bygghemma eller någon annan kedja är i närheten av Mestergruppens butiksnätverk. Det ska bli intressant att se vilka motåtgärder branschkollegorna kommer att vidta för att hålla sina e-handelskunder nöjda.
2020 var ett bra år för byggvaruhandeln. Vi får se om 2021 blir samma succé. Mycket talar för det. Industrin har bra fart och börsbolagen betalar ut rekordutdelningar. Vaccinationsprogrammet är igång. Snart kan vi vara tillbaka till det normala. Vi håller tummarna!
Per Gidlund