För att förstå den information som kommer till redaktionen om vad som händer ute i företagen måste man ofta ta sig en ordentlig funderare.
Märkligt nog kan det finnas två helt väsensskilda typer av information från samma företag.
När man vill presentera en ny produkt eller tjänst är det i allmänhet lätt att förstå vad man vill ha fram. Men när man skall berätta om administrativa förändringar blir språket ett helt annat med ett överflöd av anglicismer och latiniseringar, inte helt olikt det språk som Grönköpings Veckoblad – om nu någon kommer ihåg den tidningen – använder för att beskriva vad som händer i Varuskrapan, F:a Låsar & Tänger och Stadshuset.
Ibland ler man åt en verklighetsbeskrivning som liknar arkitekternas när de beskriver kalhygge som föryngringsyta eller rivningshus som saneringsobjekt. ”Corporate bullshit” säger man i USA när tämligen enkla administrativa och ekonomiska sammanhang ges en förment akademisk ton.
Nog med gnäll, vi på redaktionen gläds åt strömmen av intressant information från branscher som bygger upp vårt samhälle. Utan den är det svårt att ge läsekretsen en uppfattning om vad som händer, när det händer och varför.
Men tänk på att inte alla tilltänkta läsare vet att en ”chief operating officer” förmodligen är försäljnings- eller marknadschef.
Lars Cyrus