Sista kvartalet 2021 blev starkt för Byggmax som omsatte 1,3 miljarder kronor, en ökning med 6,5 procent jämfört med samma kvartal 2020. Under 2022 ska fler butiker öppnas och Right Price Tiles-konceptet rullas ut.
Dock minskade den jämförbara försäljningen med 6 procent under det fjärde kvartalet 2021 och rörelseresultatet landade på bara 12 miljoner kronor, vilket var betydligt lägre än det förväntade 24 miljoner kronor.
För hela 2021 landade den totala omsättningen 7,6 miljarder kronor, vilket är en tillväxt med tolv procent från året innan. Den jämförbara försäljningen steg med 5,4 procent under året.
E-handel, fler butiker och kakel
E-handel utgjorde 22 procent av koncernens försäljning och den största tillväxten har ”beställ online, hämta i butik” haft, vilket har tredubblats på två år.
Byggmax har uppgraderat 68 procent av sina butiker till det senaste 3.0-konceptet, och det arbetet fortsätter. E-handelserbjudandet ska vässas än mer och minst 15 butiksöppningar planeras under 2022.
I fjol förvärvade Byggmax Right Prices Tiles – en norsk lågprisaktör inom kakel och klinker – och under 2022 ska det konceptet expanderas till den svenska marknaden. En första butik planeras öppnas under andra halvan av 2022.