Optimera ser att proffskunderna allt oftare förbereder sina inköp via nätet. Korrekta lagersaldon är nödvändigt. Men det tar mycket tid och resurser. Optimera startar nu ett pilotprojekt som ska utvärdera Akurets AI-teknik för som ska göra lagersaldo-kontrollen mer träffsäker.
– Vår huvudsakliga kund är den lokala, mindre byggfirman som primärt handlar i butik men som kontrollerar sortiment och lagersaldo via optimera.se. Vi arbetar med automatisk varupåfyllning baserat på lagersaldon, och därför är det oerhört viktigt att de stämmer så att vi tar hem rätt produkter och volymer, säger Thomas Johansson, logistikchef på Optimera Svenska AB.
Han berättar att idag sker kontrollen av lagersaldon manuellt. I varuhusen går personalen dagligen en runda för att se till att det är ordning och reda samt att tomma hyllor fylls på med produkter. Det är ett resurskrävande arbete med listor som ska kontrolleras och verifieras fysiskt – i både lager och butiker.
Många felkällor
I Optimeras sortiment finns 5000-6000 artiklar och orsakerna till felaktiga lagersaldon är flera. I många fall handlar det om misstag av kunderna. Enligt Thomas Johansson är en felkälla drive-in-verksamheten där kunderna plockar varorna själva.
– Där kan det uppstå en del misstag. Det kan handla exempelvis om att man uppger fel längd, dimension eller antal när man köper virke.
Spara tid
Optimera hoppas på att Akurets AI-system ska effektivisera varukontrollen genom att bli mer träffsäker när det gäller vilka varor som behöver kontrolleras.
– Faller pilotprojektet med Akuret väl ut, kommer vi att inleda en bredare implementering ganska omgående, säger Thomas Johansson.
Per Gidlund