Postnords E-barometer visar att e-handeln under årets första kvartal generellt har minskat med 8 procent. Bygghandel, apoteksvaror samt kläder och skor har dock haft en motsatt utveckling och ökat.
Postnords E-barometern för det första kvartalet 2022:
- Bygghandel: 2 procent,
- apoteksvaror: 13 procent,
- kläder & skor: 3 procent,
- barnartiklar & leksaker: -5 procent,
- heminredning & möbler: -9 procent,
- elektronik: -13 procent,
- böcker & media: -15 procent,
- sport & fritid: -15 procent,
- dagligvaror: -19 procent,
- totalt: -8 procent.
Postnords vd Mathias Krümmel kommenterar:
– Efter rekordtillväxten under pandemin var det väntat att e-handeln skulle minska när samhället öppnade upp. Tillsammans med Rysslands krig i Ukraina och dess påverkan på världsekonomin leder det till ett historiskt trendbrott för e-handeln. Trots det här hacket i kurvan finns det ingen anledning att tro något annat än att e-handeln kommer att fortsätta att växa över tid, som den gjort under många år
(Visited 17 times, 1 visits today)