Varor som inte blir sålda är ett problem för varuhandeln. Tørn Sverige är en marknadsplats där byggmaterialhandlare och leverantörer kan sälja sina överskottsvaror. Tørn har nu ingått ett samarbete med Finfo för att göra det enklare.
Konceptet innebär att man som byggvarubutik, -kedja eller -leverantör kan publicera produkter man inte kan sälja i sina ordinarie kanaler. Det kan röra sig om bland annat felbeställningar, säsongsrester och överlager – helt nya oanvända varor som av olika anledningar blir stående och samlar damm.
Samarbetet innebär att en integration finns mellan Tørns databas och Finfo. På det sättet blir det enklare för byggvarubutikerna att lägga ut varorna på Tørns marknadsplats.
Finfo är en databas för byggmaterial med 400 aktiva leverantörer och 1,9 miljoner artiklar. Finfo tillhandahåller tjänster för att effektivt hantera artikel- och prisinformation, bilder, dokument, miljö- och hållbarhetsinformation samt produktegenskaper.
När en säljare ska publicera en produkt med Finfo nr, underlättas registreringen genom att produktinformation som till exempel bild, benämning, beskrivning och logistikmått hämtas direkt från artikeln i Finfos databas. Information som hämtas är publik och kan hämtas via en leverantörs hemsida eller en byggmaterialhandlares system, men genom att hämta direkt från Finfo säkerställs korrekt information.
– Vi vill gärna underlätta för våra partners genom att hålla oss till standardiserad artikelinformation via Finfo och enligt Vilma. På så sätt säkerställer vi ett effektivt flöde för alla parter, säger Lena Sundqvist, COO för Tørn Sverige.
Tørn lanserades i Sverige under februari 2022 och idag säljer butiker från bl a Beijer Byggmaterial, AB Karl Hedin, XL Bygg och Bygma sina överskottsvaror via på Tørn.