Byggmaterialhandelns försäljning på jämförbara butiksenheter ökade med 3,2 procent i januari jämfört med samma månad 2022. XL-Bygg ökade med 13,6 procent mot marknaden under samma period och stärker därmed sin position, skriver företaget i ett pressmeddelande.
XL-Bygg hade även ett starkt 2022 och presterade bättre än marknaden, senast med 8 procent i december. En del av resultaten ligger i att proffsförsäljningen hade en stark period med en ökning på marknaden med 11,9 procent, medan XL-Bygg hade en ökning med 23,0 procent mot föregående år på jämförbara enheter.
– Vi har stora tillväxttal jämfört med marknaden, mycket tack vare vår strategi som ger tydliga resultat. Vi har gjort ett segmenteringsarbete och en tydlig varumärkesförflyttning mot att vara proffsens hemmaplan och vi ser att det har skapat starka resultat, säger Carl Littlewood, kedjechef XL-Bygg.
– Vi har en tydlig plan på att fortsätta växa och välkomna nya medlemmar, och vårt mål är att nå en omsättning för XL-Bygg på 7 miljarder till utgången av 2023 och stärka vår position som marknadsledande, fortsätter Carl Littlewood. Vi arbetar hela tiden för att skapa bättre affärer för våra medlemmar och det innebär bland annat att kontinuerligt utveckla våra leverantörsavtal för att kunna erbjuda marknadens bästa villkor.