Pergo använder humor för att koppla sina tåliga golv till en mer hållbar konsumtion.
Golvvarumärket Pergo har börjar kommunicera sina hållbarhetsinsatser på ett nytt sätt. Med ett enkelt språk och nytt iögonfallande bildmaterial, använder Pergo humor för att påvisa hur deras hållbara golv med livstidsgaranti kan hjälpa oss att handla mer medvetet.
– Pergo har länge legat i framkant när det gäller hållbarhetsfrågor i golvbranschen, säger Anders Börgdal, vd Unilin Nordic. Redan 1995 introducerade vi det första Svanenmärkta golvet i världen. För att göra kloka golvköp lite enklare väljer vi nu att använda humor för visa på ett av de mest uppenbara sätten att konsumera golv mer medvetet – att välja ett som håller så länge som möjligt.
Pergo är känt för sina tåliga golv med hög motståndskraft mot slitage, repor, vatten, fläckar med mera. De här kvaliteterna kommuniceras under taglinen ”Floors for real life.” Pergo förstärker nu det budskapet i sin uppdaterade hållbarhetskommunikation.
Först ut är en nordisk kampanj där tåligheten, tillsammans med livstidsgarantin som Pergo erbjuder på alla sina golv, har huvudrollen.
– Vi tror att konsumenter överbelastas med information och behöver tydlig vägledning i hur de kan handla mer medvetet, berättar Anders Börgdahl vidare. Därför är vårt huvudbudskap enkelt, att våra slitstarka golv kan hjälpa till att minska behovet av frekventa renoveringar, vilket i sin tur minskar miljöavfallet.
Pergo använder spill i sin golvproduktion och miljöcertifierar sina produkter. Till exempel är kärnan i Pergos laminatgolv är tillverkad av 100 procent återvunnet trä och alla Pergos laminat- och trägolv är Svanenmärkta.
Om Pergo
Pergo ingår i Unilin-gruppen och grundades år 1977 i Perstorp, Sverige. Produktutbudet består av laminat-, vinyl- och parkettgolv med matchande tillbehör.