Sjunkande låneräntor ger renoveringsmarknaden en skjuts. Det visar en färsk Sifo-undersökning utförd på uppdrag av det skandinaviska golvvarumärket Pergo.
Många lockas av att måla om väggar och rusta upp balkonger och trädgårdar – men även av att byta ut golv, köksluckor och badrumsinredning.
Nära tre miljoner svenskar (27%) är mer benägna att investera i sina hem på grund av räntesänkningar. Detta gäller främst de i åldersgruppen 25–34 år, där hela 38 procent uppger att räntesänkningar gör dem mer motiverade att investera i sina hem. I åldersgruppen 40–54 år är siffran 33 procent.
– Lägre räntekostnader möjliggör för fler hushåll att ta sig an renoveringsprojekt som de tidigare inte haft råd med. Det ger en positiv effekt på hela renoveringsmarknaden, säger Anders Börgdal, vd Unilin Nordic, företaget bakom Pergo.
Varannan svensk har ett renoveringsprojekt i sikte. Flest planerar att måla eller tapetsera om väggarna (21%), följt av att rusta upp balkong, trädgård eller uteplats (16%). Andra vanliga projekt inkluderar att byta köksluckor (7%) och badrumsinredning (6%).
I undersökningen framgår att så många som var fjärde svensk (26%) vill byta ut sitt golv. I den gruppen svarar flest att slitstyrka (66%) och lång livslängd (55%) är de viktigaste egenskaperna för nästa golv.
Något fler män (30%) än kvinnor (24%) är benägna att renovera på grund av räntesänkningar. Äldre personer (55–79 år) har den högsta andelen som inte planerar några renoveringar (60%), medan åldersgruppen 40–54 år har den lägsta (36%).