Inom den svenska byggbranschen utvecklas ständigt nya lösningar som bidrar till den gröna omställningen. Ett exempel är resultatet av ett samarbete mellan träindustriföretaget Setra Group och Heidelberg Materials Precast Contiga.
I den innovativa hybridstommen kombineras trä, betong och stål i en flexibel lösning med mycket låg klimatpåverkan.
Det första projektet för stomkonstruktionen är Enköpings nya kommunhus som ska stå klart 2025. Kommunhuset får stora öppna ytor där både interiören och exteriören präglas av trä. Huvudentreprenör är Skanska och kommunhuset ska certifieras enligt BREEAM nivå outstanding, vilket är den högsta nivån i Europas mest använda miljöcertifieringssystem för byggnader.
Ger arkitekter större flexibilitet
Intresset för att bygga med KL-trä (korslimmat trä) och limträ ökar konstant, mycket på grund av trämaterialens låga klimatpåverkan och förmåga att låsa in koldioxid. I hybridlösningen används trä som primärt byggmaterial i kombination med klimatförbättrad betong, vilket möjliggör öppna ytor och långa spännvidder. Att den nya hybridstommen nu används i ett första större byggprojekt gläder Lina Emanuelson som är försäljningschef Bygglösningar hos Setra.
– Konstruktionen svarar upp mot höga krav både på minskade CO2-utsläpp och nya arkitektoniska lösningar där arkitekterna ges större flexibilitet att utnyttja materialens fördelar. Hybridstommen öppnar upp ytterligare en växande marknad för vårt KL-trä, som kan bidra till en minskad miljöpåverkan inte bara från renodlade trähus.
Ökad efterfrågan på lösningar som ger bättre miljöprestanda
Heidelberg Materials Precast Contiga är den största svenska producenten av prefabstommar med egen tillverkning av både stålstomme och betongelement. Samarbetet med Setra ligger enligt företagets försäljningschef Jörgen Sigurdsson helt i linje med företagets ambition att gå i bräschen för nya och klimatförbättrande lösningar och produkter.
– Under lång tid har vi märkt av en tydligt ökad efterfrågan på lösningar som ger bättre miljöprestanda. Det gäller inte minst i offentligt upphandlade projekt. För oss innebär det både utmaningar och inspiration i utvecklingsarbetet. En av utmaningarna med den nya hybridstommen var att dimensionera rätt typ av koppling för de punkter där trä, betong och stål möts. Tunga laster från betongbjälklaget ger stora påfrestningar på stommen och vi kunde lösa det med ett specialdesignat kopplingsgods som tillverkas i vår egen stålverkstad.
Jörgen Sigurdson berättar att han på plats i Enköping märkt av ett stort intresse för hybridlösningen.
– Jag tror att vi kommer att få se en växande marknad där fördelarna med hybridstommen kommer att utnyttjas i många olika byggnader. Som stomentreprenör kan vi vara med och driva på den utvecklingen tillsammans med Setra.
Montageoptimering ger ökad produktivitet i byggprojekten
Att minska klimatpåverkan är en av byggbranschens största utmaningar. En annan är att öka produktiviteten. Lina Emanuelson vill därför lyfta fram ytterligare en fördel med hybridstommen och samarbetet med Heidelberg Materials Precast Contiga.
– Tillsammans har vi byggt upp en effektiv industriell process och en dialog där vi samordnar monteringen av olika komponenter. Vissa beslag läggs på direkt i vår fabrik. Vi har också utvecklat ett montageoptimerat logistikflöde. Vid leveransen till byggarbetsplatsen ligger allt i rätt ordning vilket bidrar till en snabb och kostnadseffektiv byggnadstakt.