Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Järn Bygg Färg
    • Hem
    • Om oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Kontakta oss
    • Debattera
    Järn Bygg Färg
    (Foto Ovolin) Med digitaliseringen har Ovolin som tillverkar traditionella färger på gamla recept sett en ökande försäljning senaste fem åren.
    (Foto Ovolin) Med digitaliseringen har Ovolin som tillverkar traditionella färger på gamla recept sett en ökande försäljning senaste fem åren.
    Artiklar

    Innovation och digitalisering formar framtidens färger

    2024-12-18
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Teknik och digitalisering är på väg att omforma färgindustrin. Från smarta färger som ändrar egenskaper beroende på ljus och temperatur, till digitala verktyg som gör det enklare för kunder att välja rätt färg – branschen har tagit stora steg in i framtiden.

    – Vi säljer våra traditionella färger som äggoljetempera nästan uteslutande digitalt. Genom vår plattform kan kunder visualisera hur färgerna ser ut i olika miljöer och dela erfarenheter, säger Maths Anhammer, ägare till Ovolin.

    Maths Anhammer ägare av Ovolin tillverkar färger på traditionellt sätt, men med modern teknologi ökar försäljning av nischprodukter som äggoljetempera. Foto: Ovolin
    Maths Anhammer ägare av Ovolin tillverkar färger på traditionellt sätt, men med modern teknologi ökar försäljning av nischprodukter som äggoljetempera. Foto: Ovolin

    Företaget använder den digitala plattformen som verktyg för att föra ut kunskap och upplevelse. I Ovolins virtuella butik finns färgverktyg som hjälper kunder att visualisera hur olika färger tar sig uttryck när de väl är på plats. Kunder kan dela med sig av egna bilder och erfarenheter och därmed inspirerar nya kunder. Detta är något som ständigt utvecklas och som kommer att bli än mer integrerat i virtuella butiksupplevelser i framtiden.

    – Det som är speciellt för oss är att vi tillverkar äggoljetempera och vi är de enda som gör det i Sverige. Vi märker absolut ett växande intresse för traditionella färger och har dubblerat vår verksamhet de senaste fem åren, säger Maths Anhammer som ser flera förklaringar till den utvecklingen.

    – Dels är traditionella färger idag konkurrenskraftiga prismässigt. Dels ökar efterfrågan på miljövänliga produkter. Våra färger innehåller ett fåtal ingredienser som ägg, linolja och pigment, allt med en lång tradition. Sedan har digitaliseringen gjort det möjligt att nå fler kunder.

    Smarta färger och nya målningstekniker

    Teknologiska framsteg driver utvecklingen av nya färger, där smarta färger är en av de mest spännande innovationerna. Dessa kan ändra nyans beroende på temperatur eller ljusstyrka och kan till och med bidra till energieffektivitet genom att reflektera ljus och minska kylbehov.

    Parallellt utvecklas nya målningsmetoder, som avancerade sprutsystem och 3D-skrivare. Självläkande färger, som minskar behovet av underhåll, är också på väg från vision till verklighet.

    Hållbara innovationer i praktiken

    Dagens kunder ställer höga krav på färger som är både miljövänliga och hälsosamma. Med ökad tillgång till information online är miljömärkningar som Svanen allt viktigare.

    – Utvecklingen går alltmer mot miljömärkta färger enligt Johannes Karlsson som är landschef för Flügger Sverige
    – Utvecklingen går alltmer mot miljömärkta färger enligt Johannes Karlsson som är landschef för Flügger Sverige

    – Vår filosofi är att skapa produkter som är bättre för miljön och hälsan, samtidigt som de håller hög kvalitet. Idag är över 90 procent av våra sålda färger Svanenmärkta, säger Johannes Karlsson, landschef för Flügger Sverige.

    I år lanserade Flügger Dekso AÏR, världens första färg med Asthma Allergy Nordic-märkningen, som även uppnått certifieringarna Svanenmärket, M1 och EU-Blomman.

    Tekniska innovationer som smarta färger och nya appliceringstekniker, tillsammans med nya EU-lagstiftningar, kommer att forma branschen framöver.

    – Vi måste möta kunderna både i våra butiker och online för att fortsätta vara relevanta, avslutar Karlsson.

    (Visited 189 times, 1 visits today)
    Flügger Sweden AB Ovolin
    Dela. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-post
    Föregående inläggColorama och Färg & Golvgruppen expanderar – nya butiker i Fagersta, Avesta och Sundsvall
    Nästa inlägg Årets färgtrender 2025

    Relaterade artiklar

    Magnus Nilsson ny VD för XL-Bygg Siljan AB

    På nya poster 2025-08-18

    Rockwool Sverige stärker sitt erbjudande inom teknisk isolering

    På nya poster 2025-08-18

    Mestergruppen utser Mia Malmros till ny VD i Sverige

    På nya poster 2025-08-15

    Limskola med fokus på smartare och säkrare limning

    Nyheter 2025-08-14

    Förlags AB Järnaffärer

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

     
    Maila oss gärna på info@jarnbyggfarg.se

    Få nyheter i mailen
    © 2025 Järn Bygg Färg - Branschtidningen för Järn-, Bygg- & Färghandlare

    Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.