Det glada 20-talet led mot sitt slut och även Fords populära modell T, världens mest sålda bil, som hängt med ända sedan 1908. I USA ökade bilproduktionen år för år och i takt med den kraven på motorstyrka, komfort och prestige. T-Forden blev trots sina kvaliteter omodern, vilket även Henry Ford, fastän motvilligt, fick lov att erkänna. En ny Ford måste fram och det fort.
Sagt och gjort. Tillverkningen av modell T lades ner, fabrikerna stängdes i maj1927 och den nya bilen började i december att säljas som 1928 års modell. Namnet blev inte det logiska Ford U, eller V, man började om från början och döpte den till A, (den första modell A kom 1904).
Succé från starten
1927 hade den moderna bilen funnit sin form. Model A blev den första bilen från Ford som hade standardiserade reglage som man kunde känna igen från andra bilmärken till exempel placeringen av pedalerna. Motorn var 4-cylindrig med 3,3 liters volym, 40 hkr och tändsystemet enligt vanlig standard med tändspole och fördelare. Växellådan var treväxlad.
Under två dagar köade över 10 miljoner för att få en skymt av den nya Forden. Efter ett drygt år, i februari 1929, hade man sålt två miljoner A-Fordar av olika typer. Då lyste solen över ekonomin, men den 29 oktober blev det börskrasch på Wall Street som drog med sig hela världsekonomin. Många små biltillverkare slogs ut, men Ford klarade sig bra. Kvalitet, många karosstyper och utrustningsval gjorde att kunderna kunde välja en A-Ford som passade deras ekonomi.
A-Forden blev relativt kortlivad, redan 1932 efter närmare 5 miljoner bilar kom Ford med nästa stora nyhet, modell B och V8, där kunderna kunde välja mellan en vanlig 4cylindrig motor och en helt nykonstruerad V8. den första för en massproducerad standardbil.
A-Ford i dag
Den svenska A-Fordklubben räknar med att det i Sverige finns mellan 1 800 till 2 000 A-Fordar i olika stadier. Med tanke på att A-Forden såldes över hela världen är det svårt att beräkna antalet som finns kvar idag, en uppskattning är 800 000 till 900 000.
Varför är då A-Fordarna så populära? Enligt A-Fordsentusiasterna hade Henry Ford enorma krav på kvalitet i sin produktion. Krav för design, snabbhet och prestanda. Han var bland de första med att elsvetsa, använda rullager istället för kullager då rullagret hade större bärighet.
Lackeringsmetoderna var så bra att A-Forden rostade mindre jämfört med andra bilar. Att det finns så många A-Fordar kvar beror mycket på att den är förhållandevis enkel att reparera och renovera.
Lars Cyrus