En usel köpupplevelse, kan bli kostsamt för en byggvaruhandlare. Felaktiga lagersaldon och felplacerade produkter leder till tappade kunder och minskad försäljning. Botemedlet är Artificiell Intelligens, AI. Det hävdar företaget Akuret.
– Vi hjälper våra kunder att snabbt identifiera och förstå när de här felen uppstår. Vår AI håller koll på vilka produkter som faktiskt finns i butiken, säger Jesper Stenmark, delägare och marknadschef på Akuret.
Felaktiga lagersaldon är något alla i handeln brottas med: är lagersaldot fel fylls inte lagret på i tid. Då står hyllan tom och man säljer man inget. Butikerna riskerar också minskad försäljning om produkter är svåra att hitta i butiken; kunden går helt enkelt till en konkurrent.
Enligt Jesper Stenmark kan en byggvaruhandel förlora mellan 0,5 och 2 procent av omsättningen på grund av fel i lagersaldot eller när en produkt har slutat sälja på grund av att kunderna lämnar butiken när de inte hittar den.
Ökade krav
Enligt honom ökar kraven på ett korrekt lagersaldo nu när allt fler inom byggvaruhandeln satsar på att vara tillgänglig i många kanaler, så kallad omnikanalförsäljning. Kunderna planerar sina inköp och förväntar sig att bolagens information på nätet stämmer.
– E-handeln växer både inom business-to-business och business-to-consumer, vilket gör att kraven från kunderna att informationen som faktiskt står online – att produkter är tillgängliga – har ökat markant och fortsätter öka. Om lagersaldot på webbplatsen är fel och produkten inte finns på plats, då kan kunden bli ganska besviken och byta till en annan bygghandel.
Han berättar att forskningen visar att det är fel på mellan 60 och 70 procent av alla lagersaldon om man jämför med de produkter som faktiskt finns på hyllorna i butikerna, och det ser Akuret också hos sina kunder i byggvaruhandeln.
Många faktorer
Att komma till rätta med felaktiga lagersaldon, kan vara komplicerat. Många faktorer påverkar.
– I bygghandelns säljs produkter på ett sätt som gör det extra utmanande att hålla koll på lagersaldon i butiken. Varor säljs på löpmeter och viktenheter, ibland kan det saknas streckkoder på produkter. Kunderna plockar också mycket av produkterna själva, och det är lätt hänt att man uppger fel dimension och då slås det in fel i kassan, förklarar Jesper Stenmark.
Men det är inte bara i butiken det kan bli fel. Leverantören kan ha räknat fel och levererat färre produkter, och då uppstår ett fel om man inte kontrollräknar vid leveransen. Det kan också räknas fel vid inventeringar.
Styrkan med AI
Med Akurets AI slipper butikspersonalen kontrollräkna alla produkter eller lägga ner onödig tid på att leta produkter som kunderna inte hittar. Det hävdar Jesper Stenmark som förklarar att deras AI skapar förståelse för butikernas olika försäljningsmönster och därigenom kan den peka ut vilka produkter som har slutat sälja eller oväntat minskat i försäljning.
Enligt Jesper Stenmark klarar deras AI att söka igenom en byggvaruhandels hela produktkatalog som kan innehålla uppemot 30000 unika artikelnummer. Det finns ingen begränsning när det gäller hur stor datamängd AI:n kan hantera. Den går igenom all försäljning för alla artiklar.
– Det viktiga är att förstå vad som faktiskt är fel och sedan prioritera utifrån vad som genererar högst värde och har högst sannolikhet att det är fel. Med högst värde menas hur mycket försäljning som går förlorad dagligen på grund av det här felet.
Daglig datakontroll
Varje dag tar Akuret en datadump på kundernas försäljningsdata som AI:n sedan behandlar.
– Dagsförsäljningen hos en kedjas alla butiker laddas upp som en dump under natten. Efter att AI:n behandlat datan skickas mejl med en lista på produkter som ska prioriteras och undersökas direkt till varenda butik varje morgon innan öppning. Generellt levererar AI:n mellan 10 och upp till 60-70 varningar i veckan per butik, säger Jesper Stenmark.
Otåliga kunder
Med de framtagna produktlistorna kan butikspersonalen se om en produkt har tagit slut eller om den presenteras på ett sätt som gör att kunden inte hittar den. Jesper Stenmark anser att deras metod gör inventeringen av produkter i butikerna mycket effektivare eftersom personalen slipper räkna alla produkter. De behöver bara rätta till de produkter som har fel lagersaldo.
– Det strategiska värdet av lagersaldokvaliteten i butikerna har blivit viktigare och viktigare. Det drivs särskilt av omnikanalförsäljningen. Tidigare har det varit okej med ett felaktigt lagersaldo, men inte längre. Kunden har blivit otåligare och ställer högre krav, avslutar Jesper Stenmark.
Per Gidlund