Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Järn Bygg Färg
    • Hem
    • Om oss
    • Prenumerera
    • Annonsera
    • Kontakta oss
    • Debattera
    Järn Bygg Färg
    Jenny på K.G. Hjelmgrens Plåtslageri är yrkesambassadör för byggnadsplåtslagare. Ett initiativ som drivs av Plåt & Ventbyrån. Foto- Peter Holgersson
    Jenny på K.G. Hjelmgrens Plåtslageri är yrkesambassadör för byggnadsplåtslagare. Ett initiativ som drivs av Plåt & Ventbyrån. Foto- Peter Holgersson
    Nyheter

    Aktion ska avhjälpa bristen på plåtslagare

    2023-09-05
    Dela
    Facebook LinkedIn E-post

    Branschorganisationen Plåt & Ventföretagen genomför nu satsningen Kompetens25 för att locka fler unga till branschen med målet att öka antalet sökande till branschens utbildningar med 25 procent till januari 2025.

    Det viktigaste med kampanjen är att öka kunskapen om branschen och när budskapet nått ut är branschorganisationen inte orolig för att unga ska lockas att välja denna yrkesbana som garanterat ger arbete.

    – I Sverige har det oftast funnits gott om jobb i byggbranschen, men i början av 90-talet kom vi in i en lågkonjunktur och många tvingades skola om sig, säger Tomas Skagerlind, kommunikationschef på Plåt & Ventföretagen.

    I dag är situationen liknande igen och behovet av arbetskraft inom hantverksyrkena är stort, men nu verkar ingen vilja ha dessa jobb. Jag hoppas att det delvis handlar om att kunskapen inte finns, och att många kan tänka om när de får information om vad yrkena innebär och hur det är att arbeta som till exempel plåtslagare och ventilationsmontör.

    Plåt & Ventbyrån, som ägs av Plåt & Ventföretagen och Byggnads, är en aktiv aktör som har i uppdrag att säkerställa kvalitativa yrkesutbildningar. De driver bland annat branschskolan i Katrineholm och gör stora insatser för att få fler att utbilda sig inom plåt- och ventilation.

    I dag finns många engagerade företag i organisationen. Det är till exempel plåtslagerier som samarbetar med skolor, tar emot lärlingar och är stolta ambassadörer för sitt yrkesval. Men mer stöttning och verktyg för kommunikation behövs för att synliggöra yrkena, vilket utgör den första delen av denna kampanj.

    – Målgruppen för kampanjen är bland annat unga som ska välja gymnasieprogram och deras föräldrar som är med och påverkar, tillägger Tomas Skagerlind.

    För våra medlemsföretag kan det vara svårt att veta hur man ska prata med ungdomar och vägleda i frågor om framtid och utbildning. Fler företag behöver bli bättre ambassadörer både ute på skolor och när de träffar unga och deras föräldrar i privata sammanhang.

    15-åringar behöver få höra om varför man ska utbilda sig inom plåtslageribranschen, och man behöver säga till föräldrarna att ert barn ska bli plåtslagare för att väcka tankarna.

    (Visited 48 times, 1 visits today)
    Branschorganisationen Plåt & Ventföretagen
    Dela. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr E-post
    Föregående inläggSladdlös spikpistol för betong
    Nästa inlägg Olle Spetz tävlar i plåtslageri i Euroskills

    Relaterade artiklar

    AI i bygghandeln: Så bygger Byggmax en smartare arbetsvardag

    Nyheter 2025-07-04

    Astma- och allergimärkt färg testas i stort bostadsprojekt i södra Stockholm

    Nyheter 2025-07-03

    Sveriges Fria Bygghandlare utmanar branschen – har ökat i nio månader i rad

    Företagande och Ekonomi 2025-07-02

    Kesko Sverige klar med omprofileringen till K-Bygg

    Företagande och Ekonomi 2025-07-01

    Förlags AB Järnaffärer

    Box 2082

    169 02 SOLNA

    Vx 08-514 934 00

     
    Maila oss gärna på info@jarnbyggfarg.se

    Få nyheter i mailen
    © 2025 Järn Bygg Färg - Branschtidningen för Järn-, Bygg- & Färghandlare

    Skriv ovan och tryck Enter för att söka. Tryck Esc för att avbryta.