Alligos resultat för årets första nio månader i sammandrag:
• Nettoomsättningen ökade med 4,8 procent till 6 797 MSEK (6 448).
Den organiska tillväxten var 1,1 procent.
• Bruttomarginalen ökade till 40,7 procent (40,1).
• Justerad EBITA ökade med 13 procent till 519 MSEK (458), motsvarande en justerad EBITA-marginal om 7,6 procent (7,1).
• Rörelseresultatet ökade till 470 MSEK (401), rörelsemarginalen uppgick till 6,9 procent (6,2).
Rörelseresultatet belastades med jämförelsestörande poster om -4 MSEK (-9).
• Resultatet uppgick till 305 MSEK (287) från kvarvarande verksamhet och 0 MSEK (281) från avvecklad verksamhet.
Resultatpåverkan från utdelning av Momentum Group uppgick till 0 MSEK (3 553) och resultatet från koncernen totalt uppgick
till 305 MSEK (3 868).
• Resultat per aktie uppgick till 6,01 SEK (5,69) från kvarvarande verksamhet och 0,00 SEK (0,55) från avvecklad verksamhet. Resultatpåverkan från utdelningen av Momentum Group uppgick till 0,00 SEK (70,38) per aktie och resultat per aktie för koncernen totalt uppgick till 6,01 SEK (76,62).
• Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 467 MSEK (90).
– Marknadsutvecklingen under det tredje kvartalet var som förväntat fortsatt svag och vi anpassar verksamheten successivt utifrån det förändrade marknadsläget, kommenterar Alligos vd och koncernchef Clein Johansson Ullenvik. Vi ökade resultatet och förbättrade kassaflödet under kvartalet trots en svagare försäljningsutveckling.
Alligo har fattat beslut om att renodla sina konceptvarumärken i Norden. Det innebär att Grolls butikerna byter namn till Swedol i Sverige och till Tools i Finland. I Norge samlas Univern-butikerna under det gemensamma namnet Tools. Förändringen har påbörjats och kommer att avslutas under 2024.