Betydligt fler företag inom byggbranschen har e-handel idag jämfört med för bara ett år sedan. Enligt Ramirentrapporten* är siffran 42 procent i år att jämföra med 30 procent i fjol.
3 av 10 gör upp till hälften av sina inköp via e-handel. Bättre priser, enklare e-handelstjänster och ett mer heltäckande sortiment skulle få ännu fler att göra sina beställningar online.
3 av 10 byggbolag gör upp till hälften av sina inköp via e-handel idag. Vart fjärde bolag beställer mer än 50 procent. Bara 13 procent har helt valt bort e-handel som ett alternativ.
Bland de som inte redan handlar allt via e-handel, är det framför allt bättre priser (28%), enklare tjänster (23%), ett mer heltäckande sortiment (23%), snabbare leveranser (21%), enklare intern hantering (13%) och bättre rådgivning online (13%), som skulle få dem att handla ännu mer över nätet.
– Även om priset är det som framför allt skulle få fler att handla online, är önskan om snabbare leveranser och enklare e-handelstjänster det som har ökat mest sedan i fjol. Men ska e-handeln fortsätta växa, måste även rådgivningsdelen bli bättre på plattformarna, menar Jimmy Dahlström, chef för Ramirents affärsområde Den temporära fabriken.
I Ramirentrapporten har även drygt 500 personer inom byggbranschen fått frågan om deras företag har e-handel idag. 42 procent svarar ”ja” på det, att jämföra med 30 procent för bara ett år sedan. Sju procent räknar dessutom med att starta e-handel inom de närmaste 10 åren.
– Vi kommer se hur allt fler leverantörer av byggmaterial, maskiner och utrustning startar e-handel i takt med att byggprojekten effektiviseras och den yngre generationen byggnadsarbetare och projektledare blir fler. Byggbranschen världen över står inför en omfattande generationsväxling och konsumenter idag väljer generellt i mycket stor utsträckning ett digitalt förfarande.
Detta sammantaget förväntas accelerera utvecklingen av e-handel även inom byggbranschen. Företag som är verksamma i leverantörsledet kommer således behöva utveckla sin digitala kapacitet, infrastruktur och kompetens för att möta den ökade efterfrågan, säger Jimmy Dahlström.