– Branschen är för leverantörsberoende. Vi behöver som återförsäljare steppa upp och ta mer ansvar. Det sa Optimeras marknadschef Inger Lönn på Finfodagen som arrangerades på torsdagen. Hon uppmanar alla aktörer att gå en gemensam väg kring artikelinformation och ansluta sig till Finfos Media Central. För andra året i följd (en tradition därmed?) arrangerades Finfodagen där återförsäljare och leverantörer strålar samman. Den här gången stod bland annat miljö i fokus. Sussi Wetterlin berättade om sitt arbete på Basta med att registrera produkter med kemiskt innehåll i en öppen och fritt tillgänglig databas.
Eftersom också Sunda Hus och Byggvarubedömningen ägnar sig åt denna verksamhet kan det bli rörigt för leverantörerna i deras inrapportering. Hittills har 400 leverantörer av bygg- och anläggningsprodukter valt Basta som är kopplat till Vilma.
– Det viktiga är spårbarheten, att man kan ta reda på vad produkter innehåller, menade Sussi Wetterlin.
Långt kvar till heltäckning
Ebba Örwall-Lovén, miljöchef på Woody, berättade om hur viktigt det är att informera kunderna om vad varorna innehåller. Woody har valt Basta och kan rörande en del av alla artiklar tillfoga information från Basta på nätet. Men det är fortfarande långt kvar till heltäckning. I publiken efterfrågades mer marknadsföring från Basta och Sussi Wetterlin höll med om det finns förbättringspotential där.
Inger Lönn gjorde en resumé kring Optimeras arbete med artikelinformation. Hon påminde deltagarna om hur det såg ut när BK 72 fanns, en prisbok med enhetliga priser. BK04 innebar en stor förändring .
När Optimera nu arbetat fram sin information handlade det först om att skaffa fram rådata, sedan olika former av dokument och klassningar och därefter så kallade usp:ar, det vill säga fördelaktiga egenskaper hos produkterna.
Svag respons
Responsen från leverantörerna kunde varit bättre.
– Vi gav dem en malla att fylla i och kvaliteten blev väldigt varierande. Det är konstigt eftersom de borde kunna sina produkter och vara intresserade av att informera om dem, menar Inger Lönn.
En leverantör kan få många förfrågningar om att leverera produktinformation men för att göra processen så effektiv som möjligt föreslog Inger Lönn att hela branschen väljer att gå via Vilma och Finfo med sin Media Central som ger möjlighet att lägga in bilder med mera.
Lena Sundqvist, vd på Logiq Sweden/Finfo medgav att det går långsamt med inmatningen i Media Central men att första puckeln är passerad. Hon menar att det är önskvärt att kraven i Media Central blir en del av Vilma-standarden. Det finns i dagsläget ca 260 Vilma-certifierade leverantörer varav 145 leverantörer är anslutna till Media Central. I Finfo finns idag cirka 410 leverantörer och 1 250 000 artiklar så potentialen är stor.
Inger Lönn hoppas att återförsäljarna i fortsättningen tar mer ansvar i denna process i stället för att bara förlita sig på leverantörerna.
Malin de Besche på Saint-Gobain Weber var på Finfo-dagen för att få reda på nyheter och få tala med samarbetspartrners. Hon inser behoven kring artikelinformationen.
– Vi behöver automatisera mer och göra mindre manuellt och kvalitetssäkra och hitta felkällor. Det finns mycket att göra.