Endast en dryg tredjedel av byggmaterialet kommer fram i rätt tid, till rätt plats, i rätt mängd, i rätt skick och med rätt dokumentation. Det visar en doktorsavhandling där både byggare och byggmaterialhandeln studerats under fem års tid. Forskargruppen i bygglogistik vid Linköpings universitet sätter fokus på hur viktigt samarbete och samordning är för byggprocessen. Dålig effektivitet och långa väntetider på material är en av byggbranschens akilleshälar. Micael Thunberg har därför i sin doktorsavhandling fokuserat på hur flödet av material kan fungera effektivare.
I samarbete med ett tiotal aktörer inom byggbranschen, däribland Bygg-Ole, har han tagit fram ett ramverk, ett hjälpmedel för att planera materialförsörjningen; vilka aktiviteter som behöver genomföras, vilken information som behövs när, vilka aktörer som behöver vara med och även vad man behöver kunna mäta för att avgöra om processen är effektiv.
– När målet är att rätt material ska finnas på rätt plats, i rätt mängd, i rätt tid och av rätt kvalitet så krävs en bättre planering och samordning. Det är bra om huvudentreprenören har den uppgiften, men det viktiga är att någon aktör har det ansvaret, säger Micael Thunberg.
Entreprenörerna har i dag fyra stora utmaningar att hantera, visar han i sin avhandling:
- Materialflödet, en stor del av byggnadsarbetarens dag går åt att vänta på material – Vid ett av de projekt Micael Thunberg studerade kom bara en dryg tredjedel, 38 procent, av materialet i rätt tid, till rätt plats, i rätt mängd, i rätt skick och med rätt dokumentation.
- Företagsintern kommunikation – tydligare kommunikationskanaler så att inköparna får del av de erfarenheter platschefen har av respektive leverantör.
- Projektkommunikation – de olika underentreprenörerna kommunicerar sällan med varandra på ett bra sätt.
- Ett antal andra komplexa faktorer som att organisationen är temporär, att försörjningskedjorna är olika i varje enskilt projekt och att de inblandade aktörernas IT-system sällan är kompatibla.