Försäljningstempot har sjunkit något mer än vi förväntade oss i Branschrapporten från mars månad och vi ser en svagare utveckling gällande flera av våra kundsegment, vilket också gäller flertalet varukategorier. Så skriver Beijer i företagets branschrapport för årets andra kvartal.
De största tappen ligger i de mer kapitalintensiva kategorierna riktade mot konsument, samtidigt som det fortsatt är bra aktivitet för de större entreprenaderna samt offentliga investeringar och infrastruktur.
Vi såg en vikande byggmaterialmarknad i årets första kvartal, med både en volymnedgång och en prisnedgång, fortsätter rapporten.
Byggmaterial var ett av de första områdena med kraftigt stigande priser och verkar även ligga före den generella marknaden vad gäller prisnedgång. Byggmaterialhandlarna rapporterade en negativ marknadstillväxt om totalt -9 procent i Q1 2023 mot föregående år och andra indikatorer som exempelvis inköpschefsindex var också negativa och låg i april på 46, en nedgång med cirka 10 enheter mot april förra året.
Vi har sett fallande och stabiliserade råvarupriser, samt en generellt lugnare marknadssituation, skriver Beijer vidare i rapporten. Man ser även en nedgång och stabilisering gällande logistikkostnaderna, vilket också påverkar produktkostnaderna positivt. Dessa faktorer, tillsammans med den svaga globala efterfrågan, har satt press på priserna i flera kategorier, om än inte i alla och inte heller från alla leverantörer.
Beijer ser fortsatta prisstigningar i vissa kategorier och att dessa beror huvudsakligen på:
• Bristande konkurrens i kategorin eller i bakomliggande värdekedja.
• Fördröjningar av implementering av nya priser. Detta på grund av långa ledtider/leveranstider och på mellanlager i värdekedjorna.
• Att många producenter säkrat priset på ingående material till höga priser, exempelvis energi. De köper en fast volym till ett fast pris över en bestämd tid.
• Att leverantörer stärker sina marginaler genom att inte låta de sänkta kostnaderna återspeglas i försäljningspriserna.