Årets raket inom nätförsäljningen är bygghandeln med en tillväxt på 38 procent. ”Från att traditionellt ha varit lite av en nischbransch för mestadels invigda händiga män, har internet-handeln gjort att allt fler har kunnat tillgodogöra sig kunskap för att fixa själva hemma” skriver Postnord i sin E-handelsbarometer för 2015.
Postnord menar att förändrade regler kring rot-avdraget, en hög omsättningshastighet på bostäder där flytt också innebär renovering samt låga räntor att finansiera inköp med har gjort att branschen skjutit fart från låga nivåer. Postnord tror att det blir allt lättare för privatpersoner att använda nätet för sina inköp av byggvaror. E-handlarna satsar mycket på att utbilda sina kunder genom beskrivningar och filmer med tips.
Så här skriver Postnord i sin analys: ”Bygghandeln var under lång tid bland de branscher som låg längst efter i e-handelsutvecklingen, men när det väl tog fart tog det fart på riktigt. Många tycker att det är jobbigt att ta sig till en byggbutik, som ofta ligger lite avsides. Många saknar också bil eller tycker att det är krångligt med släp, vilket ofta krävs för att transportera hem det man handlat. I dag finns i stort sett alla kedjor representerade på nätet. Utvecklingen har gått snabbt framåt och i dag finns avancerad logistik för att få alla varor på rätt plats i rätt tid till såväl lager som hem till kund. 2015 års stora satsning från bygghandeln var att erbjuda hantverkstjänster åt sina kunder. På så sätt slipper konsumenten jaga offerter och samlar hela sitt köp hos bygghandlaren. Oturligt nog förändrades reglerna kring ROT-avdraget men konceptet har fått ett starkt genomslag, vilket talar för fortsatta satsningar på tjänster i branschen”.
Totalt växte bygghandeln mest av alla branscher – 12,6 procent upp vilket innebär en omsättning på 38,3 miljarder. På nätet blev tillväxten 38 procent och omsättningen uppgick till 2,8 miljarder. Andelen svenskar som beställt byggvaror ökade under fjärde kvartalet 2015 och stannade på fyra procent. Andel av e-handelskonsumenterna som e-handlat byggvaror från utlandet låg på 0,3%
– Nu inser de flesta vilken fördel det är att e-handla otympliga saker som du ändå inte kan transportera hem från bygghandeln. Som ofta tar förändringen längre tid än man tror, men när det väl sker blir förändringen desto större. Nästa steg tror jag blir att aktörerna ytterligare utvecklar tilläggstjänster, som montering av beställda produkter, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.
Jonas Ogvall ser också tendensen att fler handlar från utländska nättjänster och att vi konsumenter knappt längre ser skillnaden mellan en svensk och en utländsk sajt. Det innebär en allt tuffare utmaning för svenska e-handelsföretag. Vinnare, menar han, blir de e-butiker som klarar att komma ännu närmare sina kunder, menar han.
– Det handlar dels om att konkurrera med snabba och träffsäkra leveranser, men också att ha en kundtjänst som är öppen när konsumenterna behöver hjälp. Inte nödvändigtvis mellan 07 och 16, utan snarare mellan 15 och 22, även på helger, då många handlar på nätet. Då har man en chans att bygga lojalitet, säger Jonas Ogvall.