Gladast på årets Byggmaterialdagar var nog Fredrik Svälas på Woody Bygghandel Bro som vann branschens fototävling #stoltbyggmaterialhandlare. Men de drygt 200 deltagarna fick många tips och råd om hur branschen kan bli ännu bättre. Åter igen samlades branschen under torsdagen och fredagen till den andra upplagan av Byggmaterialdagarna på Scandic Infracity norr om Stockholm arrangerat av Byggmaterialhandlarna och sponsrat av flera stora leverantörer.
Det började med statistik när Jens Linderoth på Industrifakta drog byggbranschens siffror och siade om en ”sättning av marknaden” eller utplaning som han också uttryckte sig. Men han tror inte på någon dramatik. Låg ränta, befolkningstillväxt och brist på bostäder i kombination med ökad sysselsättning bäddar för fortsatt stark efterfrågan på byggvaror.
Jonas Hammarberg som åker runt i världen och talar om de digitala möjligheterna gjorde många nervösa över vad som väntar vid passivitet. Han slog ett slag för det digitala ledarskapet och att skaffa sig en ung mentor som ger tips. – Gör en ny digital erfarenhet varje vecka, tipsade han publiken där många uppenbarligen har en del att lära sig på området.
Arbetsglädje
Ami Hemviken talade om vikten av arbetsglädje som skapas genom feedback och eget ansvar bland annat. De anställda måste känna sig meningsfull och veta vilka målen är.
– Och meningsfulla är ni ju helt klart eftersom ni gör så Sverige går runt.
Victor Davidoff på Bimobject berättade om hur hans företag arbetar med att involvera byggbranschens aktörer i Bim, ett informationsverktyg som gör det lättare att göra ändringar i planeringen och snabbt få information om minsta materialdel i ett bygge.
Skämtade om kvinnor
Emma Knyckare skämtade vilt om fördomarna kring kvinnligt ledarskap och fick åhörarna att le lite förläget kring det faktum att väldigt få av alla dessa chefer i publiken av kvinnor.
Daniel Ewerman inledde andra dagen med att tala om kundnytta. Han sa bland annat att om kunderna trivs så gör i regel personalen också det men det motsatta är inte säkert. Och vi måste arbeta med att förstå kunder genom djuplodande diskussioner med utvalda kunder om vad de tycker är primärt.
– Det gäller att hitta roten till varför kundupplevelsen brister och sluta göra sådana åtgärder som kunden struntar i, menar han.
Stadsplanering
Alexander Ståhle tog sedan över och talade stadsplanering. Han tror på stora förändringar framöver och bilen kommer inte att ha samma utrymme som tidigare.
Avslutningsvis dök två energiknippen upp i form av mediepersonligheten Frida Boisen som talade om vikten av synas på sociaa medier och Pär Johansson som berättade om resan med Glada Hudik-teatern. Den sistnämnden drog ner allra mest applåder på de två dagarna.
Under lördagskvällen var det middag och underhållning. Då delades också priset för bästa foto i tävlingen #stoltbyggmaterialhandlare ut. Vinnare var selfie-makaren Fredrik Svälas på Woody Bygghandel Bro som var strålande glad och passade på att ta selfies på scenen.