Sveriges Bygg- och Järnhandlareförbund byter namn till Byggmaterialhahandlarna och satsar på
•ny logotype och ny hemsida
•lobby- och opinionsarbete
•Byggmaterialdagarna 2016 – ett helt nytt evenemang
Bygg & Järnhandlareförbundets nysatsning presenterades i samband med Stockholms Trähandelsförenings möte den 26 november. Förbundets vd Ulf S. Gustafsson visade en nygjord kort presentationsfilm (som ni kan se genom att klicka här) om förändringarna och gav smakprov på den nya hemsidan. Han beskriver det som en omformation av förbundet.
Den mest påtagliga förändringen är namnbytet. Det nya namnet blir Byggmaterialhandlarna.
– Vårt tidigare namn var mer ihopkopplat med hur det var förr. I byggmaterial inkluderar vi allt ifrån vanligt byggmaterial till verktyg, maskiner, vvs, el, färg och tapeter. Vi vill skapa förutsättningar att via namnet inkludera hela branschen, säger Ulf S. Gustafsson som tycker att satsningen blir en nytändning för honom själv också.
Den nya logotypen föreställer en gul husgavel med blå himmel som bakgrund. Blågult alltså för att signalera att det är den svenska marknaden det handlar om.
Hittills har Bygg & Järnhandlareförbundet lagt mycket fokus på det interna arbetet och att vara ett serviceorgan för sina 750 medlemsföretag. Men det är egentligen bara när förbundet skickat ut sitt månatliga branschindex som man nått ut till omvärlden.
Lobbying och opinionsarbete
Nu blir ledorden lobbying och opinionsarbete. Förbundet har redan haft ett möte och en visning av Woddy-anslutna Byggaktivs anläggning i Hässleholm för den moderata riksdagskvinna Maria Malmer Stenergard som fick veta mer om branschens villkor.
– Vi ska försöka åstadkomma ett nätverk av politiker i riksdagen som vi har regelbunden kontakt med och som vi kan hjälpa att skriva debattartiklar och annat, säger Ulf S. Gustafsson.
Ola Månsson, vd för Sveriges Byggindustrier, applåderade förändringarna i samband med att han talade på kvällens möte. Och parterna enades om att träffas för att diskutera kommande gemensamma opinionssatsningar.
Och att bygghandlarna är en viktig partner framgår av de siffror som Svensk Handel tagit fram och som Ulf S. Gustafsson redogjorde för. Enligt beräkningar hamnar 20-22 miljarder kronor av de cirka 65 miljarder som branschen omsätter i statskassan.
Kompetens och karriär
Kompetens och karriär är andra områden som förbundet ska arbeta med. Det handlar om att göra branschen mer attraktiv. Inte bara för unga när de gör sitt yrkesval utan också för att de som är verksamma i branschen ska känna stolthet över sitt yrke.
Förbundet upphör med sina traditionella årsmöten med tillhörande föreläsningar. I stället hålls ett webbmöte, ett slags videokonferens som man kan koppla upp sig på via datorn och kunna göra inlägg.
Det nya blir ett stort byggmöte som arrangeras årligen med start den 8-9 september på Infracity vid Arlandastad nästa år. Det ska kallas Byggmaterialdagarna och förbundet hoppas kunna locka till sig branschens viktigaste personer plus politiker. Det blir också utställningar och underhållning.