Byggmax hamnade överst på prispallen i kategorin Årets totala kundupplevelse och Bygghemma vann i kategorin Årets logistiksatsning när priserna i Årets Retail Awards avgjordes.
Byggmax hade nominerats till final i kategorin Årets totala köpupplevelse tillsammans med Ikea och Nespresso. I motiveringen gällande Byggmax angavs att ”Byggmax har sedan länge en komplett fysisk närvaro och en gedigen digital dito. 2015 tog man ett nytt grepp och utvecklade den digitala närvaron ytterligare och optimerade köpupplevelsen oavsett kanalval. Traditionell retailing kombineras med tjänster för ökad kundnytta. Kunden lotsas digitalt genom hela sitt tänkta och kan själv välja exakt vilka delar hen vill lösa själv och vilka Byggmax ska hjälpa till med”.
Så här kommenterar Byggmax vd Magnus Agervald utmärkelsen för JBF:
”Vi är mycket stolta över vinsten, och den visar att vi ligger långt framme med Byggplaneraren, som vi just nu har för rum, badrum och terrasser”.
Bygghemma och dess logistikchef Carl Lumsden vann efter att ha kommit till final i kategorin Årets logistiklösning tillsammans med kolleger hos Ica och Bagaren & Kocken. Motiveringen löd: ”Från okontrollerad till kontrollerad distribution på kundens leveransvillkor har detta e-handelsbolag inom byggvaror lyckats förvandla sig och skapat en logistisk revolution inom bygghandeln. Detta genom en målmedveten logistiksatsning som kopplat greppet på leveranserna till slutkunden, utan fysiska centrallager eller butiker har bolaget skapat en stabil logistikkedja från leverantör till kund – dessutom med god lönsamhet”.
Så här säger Carl Lumsden om utmärkelseni ett uttalande för JBF:
”Riktigt kul att Bygghemmas långsiktiga satsning på logistiken uppmärksammas i ett sådant här sammanhang. Vi fortsätter jobba målmedvetet med logistiken och resan har bara börjat”.