Thomas Concrete Group har tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen Årets Arbetsgivare vid 2025 års upplaga av Brilliant Awards – Employee Experience.
Utmärkelsen stärker företagets position som en av de mest uppskattade arbetsgivarna inom bygg-, tillverknings- och industrisektorn och belyser företagets kontinuerliga engagemang för att skapa en engagerande och positiv företagskultur.
Priset är särskilt betydelsefullt eftersom det helt och hållet baseras på data från interna medarbetarundersökningar. Med 300 deltagande företag och över 250 000 medarbetarsvar som grund, speglar utmärkelsen verkliga erfarenheter och upplevelser från medarbetarna.
– Vi har sedan länge en genuin tro på att bra företag byggs av bra människor som gillar att jobba tillsammans och bidra till gemensamma mål. Jag tror att den starka ”team Thomas”-anda som präglar hela koncernen och att vi verkligen bryr oss om varandra är en viktig del i vår positiva utveckling. Samtidigt har nog vårt engagemang för ledarskaps- och professionell utveckling bidragit positivt.
Genom att främja en kultur av samarbete och kundfokus, fortsätter Thomas Concrete Group att bygga en arbetsplats där alla medarbetare förhoppningsvis känner stolthet över att vara en del av vårt team, säger Hans Karlander, vd och koncernchef för Thomas Concrete Group.
Undersökningen, som bygger på över 250 000 medarbetarsvar, har identifierat de avgörande faktorerna som särskiljer de bästa arbetsplatserna. Resultaten visar att de mest framgångsrika organisationerna kännetecknas av stark intern kommunikation, där ledningen förmedlar en tydlig vision för framtiden.
Effektivt ledarskap, intern transparens och förmågan att anpassa sig till marknadsförändringar är några av de faktorer som kännetecknar de högst rankade företagen. Medarbetarengagemang är också starkt kopplat till organisationer där värderingar är tydligt kommunicerade och delas på alla nivåer.
– Undersökningen visar tydligt vad som driver medarbetarengagemang, och engagemang har en direkt påverkan på kundupplevelsen. Vår pågående forskning visar att organisationer med de mest engagerade medarbetarna också har de mest lojala kunderna. Därför är det så viktigt att mäta och agera utifrån dessa insikter, och att fatta datadrivna beslut för att driva förbättringar, säger Ulrika Jonsson, VD för Brilliant Future.