Byggutställare fick plats på årets trädgårdsmässa Årets trädgårdsmässa lockade över 56 000 besökare och 370 utställare, några inom bygg och färg för första gången. En av de största montrarna svarade Bosch och Bauhaus tillsammans för.
C-hallen var trång variationen på utställare var oändlig. Allt ifrån korv, marmelad och godis till fröpåsar och skruvdragare. I år hade en byggdel lagts till i B-hallen där bland annat Sommarnöjen hade ställt ut ett komplett Attefallshus och Happy Homes visade årets färgkollektion. Stenplattor till trädgården fanns där också.
– Vi breddade ordentligt den här gången och vi är väldigt nöjda. Det finns massor att göra både i och utanför ett hus, säger Göran Ekberg, projektchef för Nordiska Trädgårdar som mässan heter och som arrangeras årligen på Stockholmsmässan i Älvsjö.
Trädgård betyder inte bara tomter med stora gräsmattor. Balkonger visades upp i långa rader och besökarna fick rösta på årets balkong. Och mycket inspiration gavs till uteplatser där inbjudande rum hade skapats och leverantörer av markplattor visade upp sig. I en av de största montrarna hade verktygstillverkaren Bosch gått ihop med byggkedjan Bauhaus och visade upp sina robotgräsklippare på en konstgjord gräsmatta. Men besökarna kunde också köpa skruvdragare och annat till nedsatt pris.
– Vi har varit här i tre år med Bosch men det är första gången vi säljer till besökarna. Det har varit flera hundra besökare här varje dag men värsta trycket är i dag på lördagen, säger Steen Hestehauge, till vardags chef för Bauhaus E-handel (bilden).
Normalt sett lockar Bauhaus till sig många manliga besökare. Till trädgårdsmässan kom mest kvinnor. Steen Hestehauge tycker att de trädgårdsintresserade är en viktig grupp för byggkedjorna.
– Vi vill vara totalleverantör på trädgårdssidan och i konkurrensen med privatkunderna måste vi ta tillvara de tillfällen som finns. Och det är ju perfekt att Bosch är på plats och kan ge råd. Tidab som är generalagent för robotklipparen Robomow hade en utställning där de demonstrerade sina klippare som finns i prisklasser från 12 000 till 27 000 kronor.
Thomas Kjellin, vd för Tidab som bland annat finns hos många Bolist- och XL-handlare, uppger att hans företag dubblar sin försäljning varje år på en marknad som växer kraftigt.
Hur är intresset bland återförsäljarna?
– Stort. Många ringer och vill vara med men vi säger nej till många eftersom vi fokuserar på fackhandlare. Man måste vara intresserad av maskinerna och kunna serva dem.