Elerts Färghandel i Katrineholm har lanserat på en ny visuell identitet som knyter an till företagets historia som den lokala färgfackhandeln i staden och arvet efter grundaren Rudolf Elert.
– Som fjärde generationens färghandlare så vill jag att den nya symbolen ska förmedla arvet från de som byggt upp Elerts verksamhet före mig. Men vi vill också visa att vi är ett modernt och stilsäkert företag, säger ägaren och vd:n Cecilia Elert.
Företaget grundades 1916 och hette då Katrineholms färghandel. I början av 1940-talet köpte hennes gammelfarfar Rudolf Elert bolaget och han bytte namn till Elerts Färghandel. Efterkommande generationer som drev företaget ändrade under resans gång namnet till Elerts Färg och Tapeter.
Lokala viktigt
Cecilia Elert berättar att det lokala är väldigt viktigt för henne och därför byter hon nu tillbaka till Elerts Färghandel och lanserar en ny visuell identitet för att förstärka att bolaget är ett gammalt företag.
– Jag har aldrig träffat min gammelfarfar. Jag var för liten när han gick bort. Men vi vårdar hans arv. Vi har varit väldigt duktiga i att hänga med i utvecklingen, vågat tänka nytt och inte stannat kvar i det gamla. Jag är väldigt stolt över att få förvalta det här arvet och försöker göra det på mitt sätt och göra vad jag kan för att föra det vidare. säger Cecilia Elert.
Ingen e-handel
Företagets nya symbol är färgpenseln som är den traditionella symbolen för färg och färghandel och med den vill Elerts Färg visa att man är ett modernt företag, särskilt i dess marknadskommunikation i sociala kanaler. Men det betyder inte att man satsar på all modern teknik, näthandel får vänta.
– Vi har ingen ambition i dagsläget att skapa en e-handelsplattform eftersom det är svårt att återge kulörer på ett rättvist sätt på en skärm. Vi upplever att kunderna vill se tapeter och kulörer i dagsljus för att få en känsla över hur resultatet ska bli. Men mina kunder kan ringa och beställa eller mejla sina beställningar, vilket har ökat under pandemin, säger Cecilia Elert.
Elerts Färghandel jobbar främst mot konsumenter och för Cecilia Elert är det viktigt att kunna inspirera sina kunder och många kunder uppskattar det. Hon ser också att intresset för att renovera gamla hus har ökat och i Katrineholmsregionen finns många gamla gods, herrgårdar och torp.
– Jag upplever att våra kunder vill ha hjälp. De vill titta på färgprover och de vill gärna ha råd om vad som passar ihop med vad och hur man ska tänka. De vill se tapeterna och känna på dem, och vi har jättemycket gamla vintagetapeter och gamla textilier som min farfar importerade.
Nätverk viktigt
När Cecilia Elerts pappa drev företaget var branschen inte kedjeuppdelad på samma sätt som nu och då träffades färghandlarna i olika konstellationer. När hon tog över företaget hade branschen förändrats och kedjorna hade börjat dominera. Hon kände precis som sin far ett behov av att träffa andra färghandlare och det var det avgörande skälet till att Elerts Färghandel anslöt sig till Nordsjö Idé och Design-kedjan.
– Det som är viktigt för mig är gemenskapen. Det var den största anledningen till att vi gick med från början. Jag har träffat så många drivna och engagerade färghandlare. Jag har fått så mycket hjälp och stöttning av sådana som har hållit på mycket längre än mig. De har bidragit med otroligt mycket kunskap och erfarenhet.
Nuet i fokus
Cecilia Elert gräver där hon står och det är här och nu som gäller.
– Jag tänker och funderar nog inte så långt fram. Jag är mer här och nu och planerar för kommande halvår. Idag sker förändringar ganska snabbt.
Hon framhåller sina medarbetares betydelse för företagets framgång.
– De gör att jag älskar att gå till jobbet varje dag. Det är oerhört inspirerande att jobba tillsammans med andra som är kreativa och kommer med idéer. Vi har roligt på jobbet.
Per Gidlund