Bygghemma åker på ett skadestånd på 9 000 kronor för en läckande vägghängd toalettstol inhandlad på nätet. Den 6 december 2015 köpte kvinnan en vägghängd toalettstol av Bygghemma. Efter montering av toaletten upptäcktes ett läckage i den inbyggda cisternen. Sprickan i cisternen såg hon först ett halvår efter köpet.
Bygghemma kontaktade sin leverantör IFÖ som konstaterade att felet uppstått under leverans.
Kvinnan krävde då i Allmänna reklamationsnämnden ersättning med 9 000 kronor för rivning och återställning av vägg samt montering av den nya cisternen eftersom felet inte kunnat upptäckas innan montering av den trasiga cisternen.
Trycktestade
Bygghemma hävdar att samtliga cisterner för inbyggnad är trycktestade på fabrik för att säkerställa att det aldrig ska uppstå något läckage. Skadan på cisternen bör därför ha uppstått i installationstillfället.
Tekniker från IFÖ anser att detta inte är ett ursprungligt fel. Som goodwill har en ny cistern skickats till kunden.
ARN menar att Bygghemma, som har bevisbördan de första sex månaderna, inte har presenterat någon bevisning som visar att felet inte fanns där vid leverans eller att presumtionen är oförenlig med varans eller felet art. Felet ska därför anses ursprungligt och kunden har rätt till ersättning med 9 000 kronor.