En kund har nyligen fått sin altan repararerad av Essve efter skruv-haveri. Men trots att Essve skrotat rekommendationen om maxstorlek på altaner förlorade en annan kund i Allmänna reklamationsnämnden med hänvisning till just denna rekommendation. Essve har också fortsatt rekommendera tak för sina trallskruvar.
Järn Bygg Färg kan i dag berätta om två fall med trallskruvar som gått av och där kunderna behandlats på helt olika sätt. En gör det själv-kund i Stockholmstrakten byggde en altan på 110 kvadratmeter förra sommaren. Skruvarna gick av precis som i fallet med de många proffsbyggare som Järn Bygg Färg skrivit om den senaste tiden.
Men medan Essve hittills lagt skulden på byggarna själva som inte ansetts veta vilka dimensioner eller vilka typer av skruv som passar till olika altaner fick denna privatkonsument full ersättning. Essve skickade en byggfirma som reparerade altanen.
– Jag talade med en reklamationsansvarig och först ville de inte riktigt gå med på att det var fel på skruvarna och tyckte att det var en lite för stor trallyta för den aktuella skruvdimensionen istället, berättar fastighetsägaren.
Erfarenhet av materialet
Fastighetsägaren har själv genom sitt yrke viss erfarenhet av den här typer av material och var av uppfattningen att felet troligen var väteförsprödning. Essves produktansvarige besökte platsen i höstas och gav då med sig.
– Jag var ganska påstridig. Jag har varit inköpare av mekanik och fästelement i 20 år och tycker man ska stå på sig när det är fel på produkten. Men de var förstående från Essve och jag tycker att de varit mycket tillmötesgående.
Lika tillmötesgående var de inte mot Lars Åke Larsson som byggde en altan på 80 kvadratmeter i halländska Frillesås förra året. Skruvarna gick av och av bilderna som JBF tagit del av framstår det som samma skada som andra byggare drabbats av. När han vände sig till Essves kundtjänst fick han i april i år följande svar per mail angående trallskruven Corrseal av en medarbetare vid namn ”Johan”:
”Denna trallskruv ska användas till mindre konstruktioner upp till 60 kvm och till tralldäck under tak/skyddat läge”.
Inte följt rekommendationen om maxstorlek
Bauhaus som var motpart i Allmänna reklamationsnämnden hävdar att denna information varit synlig på varuhuset i samband med försäljningen vilket Lars-Åke Larsson nekar till. Han säger att varuhuset var helt nyöppnat sedan någon dag och någon information fanns inte. Enligt Bauhaus säljare på plats skulle den aktuella skruven fungera utmärk.
ARN valde dock att i beslutet den 25 september i år gå på Bauhaus linje och slog fast att skruvarna var felfria men att de gått sönder för att kunden inte följt Essves rekommendation om maximal storlek på altanen.
Frågan är nu hur detta går ihop med Essves nya besked om att rekommendationen om maxstorlek försvann i höstas och att rekommendationen om tak över altanen togs bort för flera år sedan. Borde inte Essves egen kundtjänst känna till detta? Och borde inte Bauhaus och övriga återförsäljare informeras? De svar vi fått från Essve bidrar snarare till förvirring än klarhet och med omsorg om Essve avstår vi från att publicera deras kommentarer i detta avseende.
Besviken
Lars Åke Larsson är mycket besviken på både återförsäljare och leverantör när han nu tar del av Järn Bygg Färgs artiklar från hösten.
– Jag är häpen. Detta är på gränsen till bedrägeri. De nya uppgifter som era tidningar publicerat borde varit tillgängliga för Bauhaus. Och de fall ni beskrivit är ju exakt likadant som mitt. Dessutom har ju Essve gått med på att reparera en altan som drabbats på samma sätt.
Nu har Lars Åke Larsson hört av sig till Essve och Bauhaus och åberopat dessa nya uppgifter. Han hoppas att reklamationsärendet ska omprövas. Han begärde i ARN 80 000 kronor för att reparera altanen. Får han ingen ersättning siktar ha på att på egen hand försöka förstärka altanen.
– Efter ett antal år kan behov finnas att byta ut en bräda. Eftersom det idag är omöjligt att se var skruvarna har släpp kan detta få konsekvensen att en tung människa kan gå rätt igenom brädorna om skruvarna inte åtgärdas, säger han.
Men Essves kommunikatör Maria Livijn låter hälsa till JBF att Essve inte kommer att ompröva Lars Åke Larssons ärende.
På frågan om varför en kund får sin altan reparerad och en annan med till synes samma fel på skruvarna nekas hjälp svarar Maria Livijn:
”Vi försöker att vara konsekventa i hanteringen av reklamationsärenden, dock är reklamationsfallen unika och därmed oftast inte direkt jämförbara. Det stämmer att vi i något enstaka fall har låtit byta ut altanskruven. Men vi kan inte kommentera individuella ärenden”.