– Den fantastiska uppgången under 2000-talet för möbler och byggvaror är över. Vi tror på en ökning med två procent i år för byggvaror. Mitt tips är att satsa på flerbostadshusbyggandet.
Det sa Andreas Svensson från Handelns Utredningsinstitut, HUI Research i samband med Byggmaterialhandlarnas årsmöte på fredagen.
Andreas Svensson bad förläget om ursäkt på slutet av sitt föredrag när han insåg att han målat framtiden för byggmaterialhandeln i dystra färger.
– Det behöver vi höra för att kunna agera, muntrade Byggmaterialhandlarnas vd Ulf S. Gustafsson, upp honom.
Det är förstås den digitala handeln som är den stora utmaningen och kanske oron för många handlare. När det gäller böcker och hemelektronik har utvecklingen hunnit långt. Det förklarade Andreas Svensson med att produkterna här är lätta att jämföra prismässigt.
Långsammare för mat
Långsammare går det för dagligvaruhandeln där bara en procent handlas på nätet. Men Andreas Svensson tror att det kommer att öka.
– Och när människor handlar mat flera gånger i veckan på nätet förändras beteendet också när det gäller andra varor.
De elaka tungor som säger att byggbranschen är långsam i sin nätutveckling fick svar på tal av Andreas Svensson.
– Titta på Bygghemma och Skånska Byggvaror. Och nu börjar kedjorna komma. Vi ligger långt fram i Sverige internationellt sett. Och det gör att det finns en chans för våra byggnäthandlare att ta marknadsandelar utomlands
För handeln generellt tror Andreas Svensson på en uppgång med tre procent i år medan han gissra på bara två procent för byggmaterialhandeln.
– Tiden är förbi med de ökningar för byggvaror som vi sett de senaste åren.
Tipsade handlarna
Han hade dock ett tips. Ge er in på riksbyggarnas marknad.
– Vi har ett rekordstarkt byggande. Men det är byggandet av flerbostadshus som ökar. Inte småhus. Det är extra viktigt för er att titta närmare på flerbostadsmarknaden.
I och med att Rot försämrats minskar antalet byggfirmor på den marknaden, cirka 5 000 färre på ett år, och det drabbar främst landsorten. Dessa byggföretagare ger sig då, tror Andreas Svensson, in i flerbostadsbyggena.
Framtiden innebär, menar han, färre anställda och färre butiker. Det gäller framför allt de butiker i handeln som ligger utanför de regelrätta handelsområdena, till exempel köpcentrum och andra handelsområden. De utgör över hälften av dagens butiksenheter. Det gäller nu att agera innan det är för sent.
– Alla måste sätta sig ner och fundera över vad digitaliseringen innebär för deras företag.